افغانستان در مسابقات جهانی ریاضی دو مدال طلا و دو مدال نقره برد

برندگان ریاضی


دانش آموزان جوان افغان با کسب دو مدال طلا و دو مدال نقره، از کشور قزاقستان، جایی که "مسابقات بین المللی ریاضی" در آن برگزار شده بود، به افغانستان بازگشتند.

طی مراسمی روز گذشته در لیسه عالی افغان- ترک کابل، از قهرمانان المپیات ریاضی کشورمان در قزاقستان با حضور استاد خلیلی معاون رئیس جمهور و تعدادی از اعضای کابینه، با اهدای جایزه به آنان تجلیل به عمل آمد.

هفتمین دوره مسابقات بین المللی پروژه ریاضی امسال طی روزهای 17 تا 21 می سال جاری در شهر آلماتای قزاقستان با حضور نمایندگان 23کشور آسیایی، اروپایی، امریکایی و افریقایی از جمله امریکا، روسیه، ترکیه، استرالیا، افریقای جنوبی و ... برگزار شده بود که تیم چهار نفره افغانستان در میان ناباوری شرکت کنندگان، موفق به دریافت دو مدال طلا و دو مدال نقره شدند.

المپیات بین المللی پروژه ریاضی یا IPMC از مسابقات معتبر جهانی ریاضیات است که هر ساله در قزاقستان برگزار می شود. افغانستان تاکنون دو بار؛ اولین بار در سال 2002 بود که دو مدال نقره و یک مدال برنز بدست آورد، در این المپیات اشتراک نموده است.

استاد خلیلی معاون رئیس جمهور، در این مراسم در سخنانی کوتاهی گفت؛ خدا را شکر گذار هستیم که بار دیگر شاهد درخشش و افتخار آفرینی فرزندان این مرز و بوم در صحنه و جبهه دیگر هستیم.

مردم افغانستان در طول تاریخ و در صحنه‌های مختلف و متفاوت، حماسه‌های جاویدانه را خلق نموده و افتخارات فراموش ناشدنی را ثبت تاریخ افغانستان و جهان کرده است.

معاون رئیس جمهور افزود؛ ما امروز شاهد حماسه و افتخار بزرگ دیگر که باور دنیا نمی آمد هستیم، فرزندان این مرز و بوم به نمایندگی از نسل جوان، شاگردان مکاتب و مردم ما در این رقابت حضور یاقتند، سربلندانه برای مردم و نسل جوان ما افتخار آفریدند.

سال گذشته یکی از شاگردان این لیسه بنام عمر غزنوی در میان نمایندگان 35 کشور جهان بالاترین امتیاز را در رشته کامپیوتر آورد.

لیسه‌های افغان- ترک از سال 1995 فعالیت خویش را در افغانستان آغاز نموده و هم اکنون در شهرهای کابل، قندهار، مزارشریف و شبرغان فعالیت می کند.

محصلین در این لیسه‌ها از طریق کانکور مخصوص جذب شده، و برنامه درسی آن مخلوطی از برنامه های درسی ترکیه و افغانستان است که توسط اساتید ترکی- ساینس به زبان انگلیسی- افغانی- اجتماعی به زبان دری- ارایه می شود، یکی از مضامین درسی این لیسه‌ها آموزش زبان ترکی است.

۹۰۲۰
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد