رقابت بزرگترین و دوربردترین هواپیماهای دنیا در پاریس

ایرباس جدید ای ۳۸۰

هزاران نفر از مشتاقان صنعت هوانوردی برای دیدن بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به نمایشگاه هوایی پاریس رفته اند و شرکتهای هواپیمایی نیز سرگرم عقد قراردادهای خرید هستند.

کارشناسان ایرباس جدید ای ۳۸۰ را گل سرسبد این نمایشگاه توصیف کرده اند، هرچند در کنار این "سوپرجمبو" بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما و هلی کوپتر نیز در کنار تازه ترین ابتکارهای هوانوردی و نظامی ۴۴ کشور در نمایشگاه هوایی پاریس عرضه شده است. انتظار می رود در طول یک هفته دهها هزاران نفر از این نمایشگاه بازدید کنند.

ژاک شیراک، رییس جمهور فرانسه، نمایشگاه پاریس را در فرودگاه "بورژی"افتتاح کرد، اما نبرد ایرباس و بوئینگ بر سر یارانه های اتحادیه اروپا و آمریکا به این دو شرکت هواپیماسازی بر این رویداد سایه انداخته است.

مقام های تجاری آمریکا می گویند شکایت خود علیه پرداخت یارانه به شرکت هواپیماسازی ایرباس توسط اتحادیه اروپا را بار دیگر در سازمان تجارت جهانی تجدید خواهند کرد. آنها گفته اند که این اقدام در پی شکست تلاش های دو طرف برای دست یافتن به راه حلی از طریق مذاکره انجام می شود.

واشنگتن به این مساله که شرکت ایرباس تنها در صورت سوددهی محصولات تازه اش مجبور است وام های اتحادیه اروپا را بازگرداند شکایت دارد، اما بروکسل نیز می گوید که آمریکا به نوبه خود از طریق معافیت های مالیاتی و قراردادهای نظامی به بوئینگ سوبسید می دهد.

آقای شیراک بعد از افتتاح این نمایشگاه همراه سایر مقامات پرواز ایرباس ای ۳۸۰ را دید. مسئولان فرودگاه بورژی اعلام کردند یک باند فرود را مخصوص این هواپیمای غول پیکر دو طبقه گشترش داده اند. این هواپیما اولین بار در ۲۷ آوریل در شهر تولوز در جنوب غربی فرانسه به پرواز درآمد.

یک سخنگوی ایرباس گفت که این هواپیما در نمایشگاه پاریس یکصدمین ساعت پروازش را به ثبت خواهد رساند. ژاک روساری، خلبان ای ۳۸۰ اعلام کرد که این هواپیما بدون هیچ نقصی از تولوز تا پاریس پرواز کرده است.

قرار است ایرباس چندین پرواز نمایشی با این هواپیما انجام دهد، و آقای روساری احتمال داد ای ۳۸۰ هر روز به پرواز درآید.

بوئینگ که خود را سخت زیر بالهای ایرباس حس می کند، در نمایشگاه پاریس اعلام کرد تا پایان ماه جاری میلادی نسخه بزرگتر و بهنگام شده جمبوجت پهن پیکر ۷۴۷ خود را عرضه خواهد کرد. بوئینگ ۷۴۷ از زمان اولین پروازش در دهه ۱۹۷۰ بر بازار هواپیماهای مسافربری سلطه دارد.

کارشناسان عقیده دارند بوئینگ اکنون در شرف سبقت گرفتن مجدد از ایرباس است. این شرکت آمریکایی برای اولین بار هواپیمای "۲۰۰-۷۷۷ ال آر ورلد لاینر" به نمایش گذاشته است که جمعه بعد از تکمیل اولین پروازش بر فراز اقیانوس اطلس در بورژی فرود آمد.

نمایشگاه هوایی پاریس

این هواپیمای موسوم به جهان پیما دوربردترین هواپیمای تجاری دنیاست که ۱۷۴۴۵ کیلومتر برد دارد و تقریبا می تواند هر شهر جهان را بدون توقف به شهری دیگر متصل کند.

نمایشگاه هوایی پاریس امسال چندین رکورد شکسته است، ازجمله بیشترین شمار غرفه داران (حدود ۱۹۹۰) و تعداد کشورها (۴۴).

در تحولی دیگر هواپیمایی قطر ایرویز اعلام کرد که در قراردادی به ارزش ده میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ۶۰ فروند ایرباس ای ۳۵۰ خواهد خرید. این هواپیماها در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به این شرکت خاورمیانه ای تحویل داده خواهد شد.

این شرکت همچنین قصد دارد دستکم ۲۰ فروند بوئینگ ۷۷۷ به ارزش چهار و نیم میلیارد دلار بخرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد