جستجو برای یافتن عاملان بمب گذاری لندن

بقایای بسته انفجاری در اتوبوس لندن

پلیس بریتانیا به تحقیقات خود در مورد انفجارهای روز پنجشنبه، 21 جولای، در خطوط مترو و اتوبوسرانی لندن ادامه می دهد.

روز پنجشنبه سه انفجار کوچک در قطارهای متروی لندن و انفجار دیگری در یک اتوبوس شهری روی داد و گفته می شود این انفجارها ناشی از تلاش برای دومین مورد بمب گذاری انتحاری بود اما تنها چاشنی بمب ها منفجر شد و تلفاتی برجای نگذاشت.

از آنجا که برخی از مسافران قطارها و اتوبوس بمب گذاری شده بمب گذاران را دیده اند و تصاویر این افراد در تلویزیون های مدار بسته ایستگاه ها نیز ضبط شده، پلیس امیدوار است با دنبال کردن این سرنخ ها بتواند عاملان این انفجارها را بازداشت کند.

موضوع ارتباط این انفجارها با بمب گذاری های انتحاری روز 7 ژوئیه در شبکه حمل و نقل شهری لندن نیز مورد توجه بوده است.

در انفجارهای دو هفته پیش، پنجاه و شش نفر جان خود را از دست دادند و چند صد زخمی شدند.

به گفته منابع پلیس، عاملان بمب گذاری اخیر نیز، مانند بمب گذاران دو هفته پیش، مواد منفجره را در کوله پشتی های خود جاسازی کرده بودند و در نظر داشتند آنها را در میان مسافران منفجر کنند.

پلیس این احتمال را نیز در دست بررسی دارد که مواد منفجره مورد استفاده بمب گذاری اخیر ممکن است از همان نوعی بوده که در انفجارهای دو هفته پیش به کار رفت اما به دلیل گذشت زمان، کیفیت انفجاری آن تنزل کرده باشد.

همچنین، این نظر نیز مطرح شده که عاملان انفجارهای روز 21 ژوئیه برخلاف بمب گذاران دو هفته پیش یا تجربه کافی در ساخت بمب نداشتند و یا از کمک افراد آزموده در این زمینه برخوردار نبوده اند.

در خبری دیگر، پلیس لندن تایید کرده است که بامداد روز جمعه، 22 ژوئیه، در یکی از ایستگاه های متروی این شهر، ماموران لباس شخصی مردی راهدف گلوله قرار داده و از پای در آورده اند.

به گفته شاهدان عینی، ماموران در تعقیب این فرد بودند که وی به داخل یک کوپه قطار پرید و در آنجا هدف اصابت پنج گلوله قرار گرفت و از پای در آمد.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 مهاجمان لندن 'قصد کشتار داشتند'

سر ایان بلر، رئیس پلیس لندن گفته است که تلاش هایی که روز پنجشنبه برای بمبگذاری در لندن صورت گرفت با هدف کشتار مردم انجام شده است.



آقای ایان بلر گفت شواهدی که در صحنه حوادث به جا مانده است می تواند به تحقیقات پلیس کمک زیادی کند و افزود "تروریست ها از رسیدن به مقصود خود بازماندند."

تصور می شود که این وسایل انفجاری تنها به صورت ناقص و محدود در چهار نقطه از جمله در سه خط قطار زیرزمینی (مترو) و در یک اتوبوس منفجر شد اما کسی در آنها آسیب ندید.

ایان بلر گفت که آمبولانس ها هیچ کس را پس از انفجارها که تقریبا همزمان روی داد به بیمارستان منتقل نکردند.

اما او گفت: "گزارشی دایر بر وجود یک مجروح در یک بیمارستان وجود دارد که ممکن است به این حوادث ارتباط داشته یا نداشته باشد."

یک شاهد عینی در یکی از محل های حادثه دیده گفت صدای انفجاری شنیده و شاهد مردی با یک کوله پشتی بوده است که از صحنه می گریزد.

حملات در حدود ساعت دوازده و نیم ظهر به وقت محلی تقریبا به طور همزمان روی داد.

سه ایستگاه قطار زیرزمینی وارن استریت، شپردزبوش و اووال و یک اتوبوس هدف قرار گرفتند.

شبکه قطار زیرزمینی لندن فورا دچار هرج و مرج شد و جاده های اطراف با محاصره پلیس بسته شدند.

نیروهای امدادی در کنار اتوبوسی که صحنه یکی از حوادث بود

بسیاری از کسانی که در نزدیکی محل های انفجار سکونت دارند هنوز قادر به بازگشت به خانه های خود نیستند و بسیاری از آنها در مراکز محلی منتظر عادی شدن اوضاع هستند.


'گریز از صحنه'

سر ایان بلر گفت این حوادث دارای نشانه های حملات دو هفته قبل لندن است که 56 کشته به جا گذاشت اما هنوز نمی توان درباره ارتباط آنها نتیجه گیری کرد.

وی گفت: "اطلاعاتی که به دستم رسیده نشان می دهد بعضی از وسایل (انفجاری) منفجر نشده است."

کارشناسان اظهار نظر کردند که عدم انفجار این وسایل، اطلاعات خیلی مهمی در اختیار پلیس خواهد گذاشت.

یک شاهد عینی در یکی از قطارها گفت یک صدای "بوم شدید مثل ترکیدن بادکنک اما خیلی بلندتر را شنیده است" و مسافران به واگن همجوار دویدند.

وی افزود: "اما یک مرد هنوز در همان واگن ایستاده بود. وقتی به ایستگاه اووال رسیدیم همه پیاده شدیم و آن مرد پا به فرار گذاشت و از پله های برقی بالا دوید."

به گفته او همه فریاد می کشیدند "کسی جلوی آن مرد را بگیرد."

منابع پلیس به بی بی سی گفته اند که دو نفری که در نزدیکی دفتر نخست وزیری دستگیر شده اند ربطی به این حوادث نداشته اند.

پلیس می گوید چند نفر را تحت تعقیب قرار داده است.

نیروهای مسلح همچنین یک بیمارستان را مورد جستجو قرار داده اند. پلیس در اطراف این بیمارستان نیز مستقر شده است.

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا و جک استرا، وزیر امور خارجه این کشور در یک جلسه اضطراری در همین مورد شرکت کردند.

نخست وزیر بریتانیا گفته است اینگونه وقایع را نباید دست کم گرفت و هدف از آن، ترساندن مردم است. آقای بلر گفت لازم است که مردم در حد امکان به زندگی عادی خود ادامه دهند.

کن لیوینگستون، شهردار لندن از همه مردم خواسته است اگر اطلاعاتی دارند که می تواند به شناسایی بمبگذاران کمک کند، آن را ارائه دهند. وی گفت زندگی در پایتخت بریتانیا به شیوه معمول ادامه خواهد یافت.

۱۰۱۳۱

نظرات 1 + ارسال نظر
المیرا و تنها جمعه 31 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 13:02 http://www.asemoun-hasty.blogsky.com

سلام نازنین خیلی قشنگ بود کلی لذت بردم ازت یاد میگیرم همینطور قشنگ بنویسم به قول فروغ پرنده مردنی است پرواز را به خاطر بسپار پیشم بیای خشحالم می کنی آرزو مند آرزو هات

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد