ایران از روسیه راکت ضدموشک خرید

موشک تور ام 1

روزنامه اقتصادی وداماستی که در روسیه چاپ می شود از قراردادی میان دولتهای ایران و روسیه خبر داده است که بنابرآن، ایران 29 دستگاه راکت ضدموشک از نوع تور - ام 1 از روسیه خریداری می کند.

آن گونه که این روزنامه نوشته موشکها به سفارش یونان ساخته شده بوده اما گویا به دنبال انصراف یونان از خریداری آنها، ایران خریدار این راکتها شده است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، فروش موشکهای تور ام - 1 به ایران در چارچوب قراردادی یک میلیارد دلاری صورت می گیرد که ماه نوامبر گذشته امضا شده و این موشکها در فاصله سالهای 2006 تا 2008 میلادی به ایران تحویل داده خواهد شد.

موشکهای تور ام - 1 در ردیف سلاحهای متعارف طبقه بندی می شوند و خریدوفروش آنها مغایرتی با موازین بین المللی ندارد اما یقیناً می توانند از تأسیسات اتمی ایران در برابر حملات موشکی یا بمباران احتمالی محافظت کنند.

این موشکها می توانند تا 48 هدف را در ارتفاع شش هزار متری ردیابی کنند و دو هدف را در آن واحد مورد حمله قرار دهند.

دولتهای ایران یا روسیه هنوز هیچ واکنشی به گزارشهای روزنامه وداماستی و خبرگزاری اینترفاکس در مورد فروش موشکهای تور 1م - 1 به ایران نشان نداده اند اما این گزارشها و اینکه چنین معامله ای بخشی از قراردادی بزرگ به منظور تجهیز بیشتر ارتش ایران باشد در اسرائیل و آمریکا مایه نگرانی شده اند.

چنین گزارشهایی در شرایطی منتشر می شود که ایران به دلیل برنامه اتمی اش تحت فشاری بین المللی تحت هدایت آمریکا قرار دارد.

اسرائیل چندی پیش به قرارداد فروش موشکهای ضدهوایی از روسیه به سوریه اعتراض کرده بود و تصادفاً در همین هفته ای که گزارشهای مربوط به دادوستد تسلیحاتی میان ایران و روسیه منتشر می شود اسرائیل نیز راکتهای ضدهوایی ارو (پیکان) خود را آزمایش کرده است.

۱۲۸۵۲

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد