دانمارکی ها در برابر خشم فزاینده مسلمانان

در پی خشم فزاینده جهان اسلام نسبت به تصویرسازی های یک روزنامه دانمارکی از حضرت محمد(ص)، دولت دانمارک شهروندانش را از سفر به عربستان سعودی بر حذر داشته است.

فلسطینی ها پرچم دانمارک را به آتش کشیدند

روزنامه ای که این کاریکاتورها را منتشر کرده بود، روز دوشنبه از اینکه موجب رنجش مسلمانان شده، پوزش خواسته است. یکی از این کاریکاتورها، صورت پیامبر اسلام را به تصویر کشیده در حالی که یک بمب در عمامه وی جاسازی شده است.

مسلمانان هرگونه تصویرسازی از حضرت محمد را حرام(ص) می دانند.

 در واکنش به این کاریکاتورها، کالاهای دانمارکی در کشورهای مسلمان تحریم شده اند، روابط دیپلماتیک تیره شده و ستیزه جویان مسلمان دانمارک را تهدید کرده اند.

در ایران، سفیر دانمارک در تهران به وزارت خارجه ایران فراخوانده شده و مراتب "تأسف و اعتراض" ایران نسبت به چاپ "کاریکاتورهای اهانت آمیز" در روزنامه دانمارکی به وی ابلاغ شده است.

وزیر خارجه ایران، منوچهر متکی، پیشتر در نامه ای به وزیر خارجه دانمارک ضمن تأکید بر لزوم احترام به "ارزش ها و مقدسات ادیان"، خواستار عذرخواهی سردبیر روزنامه و دولت دانمارک از مسلمانان جهان شده بود.

احساسات جریحه دار شده

سردبیر روزنامه "یولاندز پستن" Jyllands-Posten به خبرگزاری اردن گفته است: "این کاریکاتورها قوانین دانمارک را نقض نکرده اند اما بدون شک احساسات مسلمانان را جریحه دار کرده و ما از این بابت پوزش می خواهیم".

نخست وزیر دانمارک از اقدام این روزنامه بشدت اظهار خشنودی کرده است. اما شخصا از ادای پوزش خودداری کرده و از آزادی رسانه ها دفاع کرده است.

او گفته است: "دولت دانمارک نمی تواند بجای یک روزنامه عذرخواهی کند. راه و روش ما اینگونه نیست ... و این موضوع را برای کشورهای عربی تشریح کرده ایم. رسانه های مستقل توسط دولت دانمارک دستکاری نمی شوند".

در همین حال وزارت خارجه دانمارک از شهروندان این کشور خواسته که از سفرهای غیر ضروری به عربستان سعودی پرهیز کنند و در سفر به دیگر کشورهای مسلمان نیز احتیاط کنند.

در سایت وزارت امور خارجه دانمارک از دانمارکی هایی که تصمیم گرفته اند در عربستان سعودی بمانند خواسته شده "بسیار مراقب" باشند.

عربستان سعودی سفیر خود را از دانمارک فراخوانده و لیبی نیز از بستن سفارت خانه اش در کپنهاگ خبر داده است.

روز دوشنبه مردان مسلح، دفتر محلی اتحادیه اروپا در غزه را مورد حمله قرار داده و خواستار پوزش دانمارک و نروژ شدند. کاریکاتورهای مورد بحث در نروژ نیز باز نشر شده بودند.

مردان مسلح در دفتر اتحادیه اروپا در شهر غزه

در همین حال "سازمان های پان عرب"، طرفدار وحدت اعراب، تلاش هایی را آغاز کرده اند تا سازمان ملل، از مذاهب در مقابل توهین و بی احترامی حفاظت کند.

مردم در کشورهای عربی با تحریم محصولات دانمارکی فشار زیادی به اقتصاد این کشور وارد کرده اند.

شرکت بزرگ لبنیاتی "آرلا" می گوید فروش محصولاتش در خاورمیانه کاملا متوقف شده است. این شرکت قصد دارد حدود صد نفر را به دلیل افت فروش اخراج کند.

"سوء تفاهم"

افت فروش محصولات دانمارکی به رغم پذیرش عذرخواهی روزنامه "یولاندز پستن" از سوی برخی گروه های مسلمان دانمارک و درخواست پایان تحریم از سوی آنان، همچنان ادامه دارد.

روز دوشنبه سردبیر روزنامه "یولاندز پستن" با چاپ نامه ای خطاب به "شهروندان محترم جهان اسلام" خواسته است تا "سوء تفاهم" های ایجاد شده در پی چاپ کاریکاتورهایی از حضرت محمد را برطرف سازد.

وی در نامه اش به "طرفداری شدید" این روزنامه از دمکراسی و آزادی مذهب اشاره کرده و گفته: "لطفا به من اجازه دهید این سوء تفهامات را اصلاح کنم".

او افزوده است: "به باور ما این ۱۲ کاریکاتور معتدل بوده اند. انتظار نمی رفت آنها توهین آمیز تلقی شوند. این کاریکاتورها قوانین دانمارک را نیز نقض نکرده اند. اما بدون شک احساسات بسیاری از مسلمانان را جریحه دار کرده اند که بابت آن پوزش می خواهیم".

سردبیر "یولاندز پستن" از آرزوی روزنامه متبوعش به زندگی همه اقلیت های قومی در صلح و در کنار یکدیگر نوشته و لزوم تحقق آن را احترام متقابل ذکر کرده است.

وی در پایان نامه اشاره کرده که روزنامه "یولاندز پستن" در راستای این هدف مطالب زیادی منتشر ساخته و بعنوان نمونه در ارتباط با وجوه مثبت جذب مهاجران در جامعه ضمیمه ای تهیه کرده است. در این ضمیمه که از سوی اتحادیه اروپا مورد تقدیر قرار گرفته، تعداد زیادی از مسلمانان موفق دانمارک معرفی شده اند.

۱۴۵۷۵

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد