هشدار شدیداللحن نسبت به افزایش دمای زمین

کوه یخ در گرینلند

یک مطالعه عمده علمی نتیجه گیری کرده است که عواقب میزان فزاینده تراکم گازهای گلخانه ای در جو زمین ممکن است جدی تر از آن باشد که تاکنون تصور می شد.

این گزارش که دولت بریتانیا آن را منتشر کرده می گوید احتمال آنکه بتوان تصاعد گازهای گلخانه ای را زیر حد "خطرناک" نگاه داشت بسیار کم است.

این گزارش نسبت به ذوب سفره یخی گرینلند که به بالا آمدن سطح آب دریاها به اندازه 7 متر ظرف هزار سال منجر خواهد شد ابراز نگرانی می کند.

گزارش می افزاید که فقیرترین کشورهای جهان در مقابل این عواقب آسیب پذیرتر خواهند بود.

این مطالعه تحت عنوان "پرهیز از تغییرات جوی خطرناک" شواهدی را که دانشمندان در ماه فوریه سال 2005 در کنفرانسی به میزبانی اداره هواشناسی بریتانیا عرضه کردند جمع بندی می کند.

آن کنفرانس در صدد پاسخگویی به دو هدف عمده برآمد: یکی اینکه کدام میزان گازهای گلخانه ای در جو بیش از حد است و دیگر اینکه چه گزینه هایی برای جلوگیری از رسیدن میزان آنها به سطح خطرناک وجود دارد.

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، در مقدمه این گزارش می نویسد "اکنون روشن شده که تصاعد گازهای گلخانه ای باعث گرمتر شدن آب و هوای زمین با سرعتی است که نمی تواند دوام داشته باشد."

مارگارت بِِکت، وزیر محیط زیست بریتانیا، گفت که نتایج گزارش بسیاری را غافلگیر خواهد کرد.

او به برنامه "تودی" از کانال چهار رادیو بی بی سی گفت: "مساله ای که شاید عموم مردم با آن آشنا نباشند این است که تصور می شود نقطه عطف وجود دارد که اگر از آن بگذریم این فرآیند برگشت ناپذیر خواهد بود."

وی گفت: "البته ما نمی گوییم که ظرف پنج دقیقه اتفاق خواهد افتاد، شاید هزار سال طول بکشد، اما فکر می کنم همین مساله برگشت ناپذیری باشد که اهمیت آن را به مردم نشان می دهد."

اکوسیستم های آسیب پذیر

این گزارش آثار درجات مختلف افزایش دما را تشریح می کند.

اتحادیه اروپا هدفی دایر بر جلوگیری از افزایش میانگین دمای زمین به میزان بیش از دو درجه سانتیگراد تعیین کرده است.

اما بنابه این گزارش حتی این میزان نیز ممکن است زیاد باشد و احتمالا افزایشی دو درجه ای کافی است تا به ذوب سفره یخی گرینلند دامن بزند.

ذوب این سفره تاثیری عمده بر سطح آب دریاها خواهد داشت با این حال تا هزار سال طول خواهد کشید که سطح آنها به میزان پیش بینی شده بالا رود.

بنابه این گزارش افزایشی بیش از دو درجه خطرات را "به شکلی بسیار عمده" افزایش می دهد و "خطر بالقوه انقراض شماری از گونه های زیستی" و "افزایش جدی خطر قحطی و کمبود آب... به خصوص در کشورهای درحال توسعه" را به دنبال خواهد داشت.

این گزارش از دانشمندان خواست محاسبه کنند تراکم چه میزان گازهای گلخانه ای برای دامن زدن به تبعات "خطرناک" افزایش دما کافی خواهد بود.

'خبر بد'

درحال حاضر اتمسفر زمین حاوی تقریبا 380 پی پی ام (پاره در میلیون) دی اکسید کربن است، درحالی که این رقم تا پیش از انقلاب صنعتی تقریبا 275 پی پی ام بود. دی اکسید کربن عمده ترین گاز گلخانه ای است.

این گزارش نتیجه گیری می کند برای تحقق هدف تعیین شده اروپا دایر بر عدم تجاوز افزایش دما از دو درجه سانتیگراد باید میزان گازهای گلخانه ای در جو به 450 پی پی ام یا کمتر محدود شود.

اما دیوید کینگ، مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا در مصاحبه ای با برنامه "تودی" بی بی سی گفت بعید است این هدف محقق شود.

وی گفت: "من پیش بینی می کنم ما ظرف 10 سال به 400 پی پی ام برسیم که اصلا خبر خوبی نیست."

"اما هیچ کشوری نمی آید برای رسیدگی به این مساله یک نیروگاه برق را که برای جمعیت آن انرژی تولید می کند ببندد. باید این واقعیت را بپذیریم."

او افزود: "متاسفانه بایم بگویم که هدف گرفتن 450 پی پی ام غیرعملی خواهد بود."

اما مایلز الن، استاد فیزیک اتمسفر در دانشگاه آکسفورد گفت ارزیابی "سطح ایمن" دی اکسید کربن در جو "کمی مثل این است که از دکتر بخواهیم بگوید کشیدن چند سیگار در روز بی خطر است."

وی به برنامه "تودی" گفت: "نمی شود چنین کرد اما در عین حال بعضی از مردم سیگار می کشند و 90 سال هم زندگی می کنند."

این گزارش در مورد سوال دیگری که در کنفرانس 2005 دایر بر گزینه های موجود برای پرهیز از تراکم گازهای گلخانه ای به میزان خطرناک در جو مطرح شد، می گوید که فناوری های جدید راه هایی برای کاهش این گازها فراهم می کند.

گزارش نتیجه می گیرد که بزرگترین مانع در راه روگردانی به فناوری هایی مانند منابع قابل تجدید انرژی و "زغال پاکیزه" ناشی از منفعت طلبی ها، موانع فرهنگی در مقابل تغییر و فقدان آگاهی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد