دو میلیارد دالر( دلار) کمک به افغانستان اعطا می شود

تونی بلر و حامد کرزی

کشورهای اعطاکننده کمک به افغانستان می گویند نزدیک به دو میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان به این کشور اختصاص خواهند داد.

دو کشور آمریکا و بریتانیا بخش عمده کمک را بر عهده گرفته اند. آمریکا بیش از نیمی از این کمک یعنی 1.1 میلیارد دالر را تعهد کرده است. بریتانیا نیز بالغ بر 800 میلیون دالر طی 5 سال آینده به افغانستان کمک می کند.

آمریکا به عنوان عمده ترین کمک کننده خارجی به افغانستان تاکنون شش میلیارد دالر کمک به این کشور اختصاص داده است.

این کمک ها در قالب یک برنامه پنجساله توسعه هزینه می شود که روز سه شنبه در کنفرانس دو روزه لندن مورد بحث قرار گرفت.

جک استرا وزیرخارجه بریتانیا گفت که کمک این کشور طی سه سال به افغانستان پرداخت می شود.

کنفرانس بازسازی افغانستان با شرکت نزدیک به 70 دولت از جمله ایران با میزبانی تونی بلر نخست وزیر بریتانیا و حضور حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و کوفی عنان دبیرکل سازمان متحد برگزار می شود.

محل برگزاری این همایش دوروزه، تالار اجتماعات وزارت امورخارجه بریتانیا در بنای تاریخی موسوم به لنکستر هاوس در مرکز شهر لندن است.

نخست وزیر بریتانیا در سخنرانی افتتاحیه همایش بر ادامه کمک جامعه جهانی به افغانستان پای فشرد و گفت: "مهم این است که نشان دهیم که هرجا که مردم در برابر تروریسم بایستند و برای دستیابی به دموکراسی تلاش کنند ما با آنها هستیم".

بریتانیا بتازگی سه هزار و سیصد نفر به شمار نظامیان خود در افغانستان افزوده است تا به عنوان بخشی از نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به حفظ امنیت در این کشور کمک کنند.

وزیرخارجه آمریکا نیز که پس از وی در همایش به سخنرانی پرداخت از حضور نظامی کشورش در افغانستان با عنوان قربانی کردن "جان گرانبهای آمریکاییها" تعبیر کرد.

خانم رایس گفته است که ایالات متحده خود را از نظر نظامی، سیاسی و اقتصادی نسبت به افغانستان کاملا متعهد می داند و به حضور نظامی "نیرومند" در این کشور ادامه می دهد.

آمریکا هم اکنون هیجده هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد که مأموریتشان ردگیری و نابودی بازماندن طالبان و القاعده در این کشور است.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در همایش لندن، تروریسم و موادمخدر را عمده ترین خطرهایی خواند که کشورش پیش رو دارد و به کشورهای کمک کننده گوشزد کرد که این خطرها تنها امنیت و استقلال افغانستان را تهدید نمی کنند بلکه کشتار انسانهای بیگناه در پهنه جهان ناشی از همین خطرهاست.

او از افزایش شمار و دامنه عملکرد نیروهای ناتو در کشورش استقبال کرد و خواهان آن شد که به جای کمکهایی که به نهادهای غیردولتی داده می شود، کمکهایی که مستقیماً به دولت افغانستان پرداخت می شود افزایش یابد.

این در حالی است که بیش از نود درصد بودجه دولت افغانستان را دولتهای خارجی بویژه آمریکا تأمین می کنند.

در این کنفرانس منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز شرکت دارد.

ایران در نخستین کنفرانس بین المللی بازسازی افغانستان که در توکیو پایتخت ژاپن برگزار گردید متعهد شد 560 میلیون دلار به بازسازی افغانستان اختصاص دهد.

آقای متکی گفت آخرین مرحله از پرداخت این کمک در سال جاری میلادی صورت می پذیرد.

قرار است طی همایش لندن دو برنامه توسعه اقتصادی در مورد افغانستان بررسی و تأیید شود و در مورد کمک مالی خارجی برای اجرای این برنامه ها بحث و تبادل نظر گردد.

کابل پایتخت افغانستان

یکی از این دو برنامه به زمینه های استقرار امنیت، توسعه اقتصادی، بهبود مدیریت دولتی و پیشبرد حقوق بشر اختصاص دارد و برنامه دیگر چارچوب اقدامات لازم برای مقابله با کشت گسترده تریاک و تجارت مواد مخدر در افغانستان را پیش بینی کرده است.

۱۴۵۸۱

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد