لیست ارقام کمک کشورها در کنفرانس لندن برای افغانستان

اجلاس لندن

 طی چهار سال گذشته کشورهایی کمکننده مبلغ 16میلیارد دالر تعهد کمک داشت که تاکنون 12میلیارد دالر آن به مصرف رسیده و از این مبلغ 600 میلیون آن قرضه بوده و مابقی آن را کمکهای بلا عوض برای افغانستان تشکیل می دهد.

محترم انور الحق احدی وزیر مالیه(دارایی) طی کنفرانس مطبوعاتی ای که در تالار آن وزارت برگزار گردیده بود، ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به دست آوردهای اجلاس لندن، ابراز امید واری کردند که بتوانند تعهدات جدید کشورهایی کمکننده را در جهت کارهای زیر بنائی به مصرف برسانند.

وزیر مالیه تشریح کردند که از کل 5/10 میلیارد دالر کمک به افغانستان43% آن طبق پلانی را که ما داریم در جهت کارهای زیر بنائی و استفاده از مواد طبیعی مثل آب به خود اختصاص خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به بخشهای دیگر افزودند که 14% بودجه را معارف کشور به خود اختصاص خواهد داد و در حدود 8 % را صحت عامه(بهداشت) و 4 % برای ادارات دولتی اختصاص خواهد یافت.

وزیر مالیه در برابر این سوال که پس از این نیمی از تعهدات کنفرانس لندن در اختیار دولت قرار خواهد گرفت؛ ابراز تردید نموده و افزودند که صرفا 1/1 میلیارد دالر بانک آسیائی و 2/1 میلیارد دالر بانک جهانی و 50 % پول انگلستان در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. اما مابقی کمکها هنوز مشخص نیست که در اختیار دولت قرار بگیرد.

ایشان در ارتباط به اینکه دولت افغانستان درخواست بیست میلیارد دالر کمک را کرده بودند آیا وقتی جهان تقریباً نصف آن را تعهد سپرده است این خود شکست برای دولت نیست؟ گفتند که ما در کنفرانس برلین هم 28 میلیارد تقاضا کرده بودیم، اما کشورهایی کمکننده  صرفا 8 میلیارد دالر دادند و به این تناسب اگر تصور کنیم ما پیروزی هم داشته ایم.

انور الحق احدی مبلغ توافق لندن را پایان تعهدات 5 ساله ندانسته و خاطر نشان کردند که ما سالانه به طور منظم در حال مذاکره با کشور ها هستیم و ابراز امید واری کردند تا پایان 5 سال پیش رو این رقم را به همان 20 میلیارد دالر برسانند.

وزیر مالیه در بخش دیگری از این کنفرانس اقدام به بیان ارقام کمک کشورها در کنفرانس کردند و گفتند:

 

۱- امریکا 4 میلیارد دالر

۲- بانک جهانی 1200 میلیون دالر

۳- بانک آسیایی 1 میلیارد دالر

۴- انگلستان 885 میلیون

۵- جرمنی 480 میلیون دالر  دالر

۶- جاپان 450 میلیون دالر

۷- جامعه اروپا 268 میلیون دالر

۸- اسپانیا 182 میلیون دالر

۹- هند 181 میلیون دالر

۱۰- هلند 179 میلیون دالر

۱۱- عربستان سعودی 153 میلیون دالر

۱۲- ناروه 144 میلیون دالر

۱۳- کانادا 125 میلیون دالر

۱۴- دنمارک 120 میلیون دالر

۱۵- سویدن 120 میلیون دالر

۱۶- استرالیا 113میلیون دالر

۱۷- ایران 100 میلیون دالر

۱۸- پاکستان 100 میلیون دالر

۱۹- ترکیه 100 میلیون دالر


کشورهایی که کمکهایشان زیرسقف 100 میلیون دالر بوده است در جدول فوق نبوده است.

۱۵۱۸۱

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد