درگیری مذهبی در هرات ، ارمغان سفر برخی مقامات امنیتی به پاکستان

 

 گروه هاى رقیب سنى و شعیه در شمال غرب پاکستان به مبادله آتش پرداخته اند .

حمله انفجارى تجمع از مسلمانان شعیه را در مراسم عاشورا در ایالت شمال غربى پاکستان هدف قرار داده بود، این انفجار باعث بر انگیختن خشونت در شهرک هنگو گردید و مسلمانان شعیه دکان ها را آتش زده اند .

در پاکستان در روز عاشورا انفجارى رخداد و برخورد هاى صورت گرفته و در آن عده اى کشته و زخمی شدند.

بعد از کشته شدن سى و یک نفر در نتیجه حملات انتحارى و درگیرى های گذشته که در جریان مراسم عاشورا صورت گرفت، صد ها تن از نیرو هاى مسلح پاکستان کنترل و تدابیر امنیتى شانرا در مناطق شمال غربى آن کشور افزایش دادند، با وجود اینکه مقامات پاکستانى روز پنجشنبه به خاطر جلوگیرى از خون ریزى و وقوع حوادث در منطقه هنگو ایالت سرحد پاکستان تدابیر امنیتى شدیدى را اتخاذ نموده بودند اما باز هم برخورد ها میان شعیان و سنیان در آن کشور در این روز مذهبى صورت گرفت.

هدف حملات انتحارى انفجار در محفل سوگوارى شعییان در آن منطقه بود .
جالب توجه است که دقیقا چند روز قبل از فرارسیدن عاشورای حسینی سه نفر از مقامات بلند پایه امنیتی هرات عازم پاکستان شده و بعد از ورود به هرات رایزنی های آنان با برخی سران افراطی سنی مذهب شروع شده بود.

منابع مردمی نیز دخالت آشکار نیروهای امنیتی را در بروز و تشدید درگیری های شهر هرات تایید می کنند.

همچنین روزنامه واشنگتن پست از محمد ایوب سالنگى قوماندان امنیه ولایت هرات نقل قول می کند که جنگ زمانى آغاز گردید که در حدود سه صد مظاهره کننده جوان سنى مذهب داخل یک مسجد مسلمانان شعیه مذهب شده و نمازگذاران را که براى مراسم یاد بود از روز عاشورا جمع شده بودند به سوختاندن یک پارچه که به روى آن رسم حضرت عمر خلیفه دوم اسلام نوشته شده بود متهم کردند ، که در واقع چنین عملی انجام نشده بود.

در نتیجه نزاع درگرفت و هر دو جانب از دنده چوب ، سنگ و تفنگ استفاده کردند و قرار گزارش بم هاى دستى نیز بالاى جمعیت پرتاب گردید .

این سوال مطرح است که سه جوان سنی مذهبی که وارد مسجد شیعه ها شده درگیری را آغاز نمودند از کجا آمده بودند و چطور مظاهره کنندگان سنى مذهب توانستند به سرعت سازمان یابند؟

همچنین جنرال ظاهر عظیمى سخنگوى وزارت دفاع دست برخى کشورهاى خارجى را در تشنجات هرات دخیل دانسته و گفته است که آنها یک قطعه یکصد نفرى عساکر اردوى ملى را در ساحات چون بانک ها، دفاتر دولتى و مؤسسات براى جلوگیرى از حملات تخریبى ، جابجا نموده اند.

 

۱۵۹۳۸

نظرات 1 + ارسال نظر
کیمیانت سه‌شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 12:38 http://kimiyanet.blogfa.com

دوست گرامی : با تشکر از وبلاگ خوبت .
اگر به کارت اینترنت احتیاج داشتی یک سری هم به ما بزن ! فروش ویژه کارتهای اینترنت کیمیانت آغاز شد.
لذت اتصال پرسرعت56K، ارزان، بدون اشغال ، با پشتیبانی 24 ساعته و امکان فعال سازی VPN را تجربه کنید.
با استفاده از سرویس VPN برای همیشه از شر فیلتر راحت شوید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد