'فعلان تروریستی' که پاسپورت افغانی گرفته اند

اداره ثبت پاسپورت افغانستان می گوید که شماری از شهروندان عرب، پاکستانی چچنی و ازبک که در کشورهای خود، پیشینه جنایی داشته اند، در سالهای گذشته، پاسپورت افغانی گرفته اند

اداره ثبت پاسپورت در وزارت داخله (کشور) افغانستان می گوید مدارکی را در اختیار دارد که نشان می دهد از سال ۱۹۹۵ میلادی تاکنون، شماری از اتباع خارجی بدون در نظر داشت قوانین ملی و بین المللی، پاسپورت افغانی، گرفته اند.

گفته شده است که این افراد شامل شهروندان عرب، پاکستانی چچنی و ازبک هستند که در کشورهای خود، پیشینه جنایی داشته اند.

به گفته علی شاه پکتیا وال رییس دفتر پلیس بین الملل (اینترپول) در کابل، از جمع بیش از هزار تن از شهروندان خارجی که پاسپورت افغانی در اختیار دارند در حال حاضر دست کم هشتصد تن از آنها از فعالان شبکه های تروریستی هستند.

مدارکی که از سوی پلیس بین الملل جمع آوری شده است نشان می دهد که این افراد به دلایل سوابق کیفری از کشورهای خود فرار کرده بودند.

در این حال، محمد اسحاق الکو معاون ثارنوالی (دادستانی) افغانستان می گوید که هر کشور برای دادن تابعیت به اتباع کشورهای دیگر قوانین ویژه ای دارد، اما در این مورد خلاف قانون عمل شده است

آقای الکو تاکید می کند که از کسانی که خلاف قوانین عمل کرده اند بازجویی خواهد شد.

به گفته یکی از کارشناسان اداره ثبت احوال در کابل، باید هنگام تصمیم گیری مقامات عالی برای اعطای تابعیت به شهروندان عرب و سایر خارجی ها، سوابق کیفری و جنایی آنها درخواست شود اما این کار صورت نگرفته است.

از سوی دیگر بسیاری از این اتباع در افغانستان زمینهایی خریداری کرده اند که اکنون گفته می شود درآمد آن به افراد معینی منتقل می شود در حالیکه خود آنها تحت تعقیب پلیس قرار دارند.

تاکنون در این زمینه مدارک معتبری در دسترس رسانه های خبری قرار نگرفته است.

مقامات قضایی و پلیس افغانستان می گویند که مصمم اند تا این پرونده را با همکاری پلیس بین الملل دنبال کنند.

۱۶۲۳۶

نظرات 3 + ارسال نظر
گمگشته یکشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 03:05 http://gomgashta.blogsky.com

با سلام و درود!
سپاس رسانی مفید شما !
از دیدن وبلاگ تان خو شحال شدم .مایل بودی بیا لینک تبادل کنیم.

تنها یکشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 03:53 http://www.ebad.blogsky.com

زیر بارون بودیم

گفتم بهش به اندازه ی قطره های بارونی که به بدنت می خوره دوست دارم

گفت من به اندازه ی قطره هایی که بهت نمی خوره دوست دارم

با خودم گفتم فرقمون تو اینه که

تو دوست داشتن من رو حس می کنی اما من دوست داشتن تو رو حس نمی کنم

محمد رضایی یکشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 16:52 http://rezaee-m.blogfa.com

سلام آقای( ؟ )!
دوست عزیز وبلاگ شما را امروز دوباره دیدم خوب است ادامه بدهید.
تشکر: رضایی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد