پروژه انتقال خط لوله گاز ترکمنستان به هند از راه افغانستان نهایی شد'

مقامات دولت افغانستان می گویند برنامه انتقال خط لوله گاز ترکمنستان به هند از مسیر افغانستان و پاکستان، نهایی شده است.

میر محمد صدیق ایشان، وزیر معادن و صنایع افغانستان در کابل به خبرنگاران گفت که این برنامه در نهمین نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و ترکمنستان مورد "بررسی های همه جانبه" قرار گرفته و روی جزییات کاری آن توافق شده است.

او گفت: "سرانجام موانع فنی و سیاسی از سر راه احداث این پروژه بر طرف شد و توافقنامه آن نیز میان کشورهای دخیل به امضا رسید."

آقای ایشان افزود قرار است ظرف دو سال آینده کار عملی انتقال خط لوله گاز ترکمنستان به هند از راه افغانستان و پاکستان آغاز شود.

خط لوله گاز

چالش ها کدام است؟

مقامات افغان در حالی از توافقات نهایی در مورد انتقال خط لوله گاز به هند خبر می دهند که هنوز چالش های بزرگی این پروژه را تهدید می کند.

مشکل امنیتی در افغانستان از یک سو و تمایل کشور ایران به عبور خط لوله گاز از مسیر این کشور به هند از سوی دیگر، می تواند به عنوان اصلی ترین چالش ها بر سر راه این پروژه مطرح شود.

در این حال، وزیر معادن و صنایع افغانستان می گوید بانک انکشاف آسیایی بررسی هایی را در مورد معضل امنیتی در افغانستان انجام داده و به گزارش مسئولان این بانک، نیاز است تا هزینه بیشتر برای تامین امنیت این پروژه اختصاص داده شود.

دومین چالش سر راه پروژه خط لوله گاز را آقای ایشان نیاز کشورها به این ماده سوخت عنوان کرد.

او گفت بررسی های بانک جهانی نشان می دهد که علاوه بر هند، پاکستان نیز به گاز نیاز دارد و بر اساس برآوردها تا سال ۲۰۱۰ ممکن است این کشور با کمبود گاز مواجه شود.

آقای ایشان افزود در نخستین مرحله آغاز به کار این پروژه در نظر است مسیر راه انتقال خط لوله گاز تعیین شود و زمین های افرادی که این خط از آن می گذرد تحت استملاک دولت قرار گیرد.

مفاد افغانستان

خط لوله گاز مسیری به طول ۱۷۸۰ کیلومتر را در بر می گیرد که نزدیک به ۷۳۵ آن از مسیر افغانستان خواهد گذشت.

گفته می شود سود اقتصادی افغانستان از احداث این خط لوله سالانه در حدود ۴۰۰ میلیون دلار است، برعلاوه، این پروژه برای ۳۰۰0 نفر زمینه کار ایجاد خواهد کرد و در کنار آن افغانستان می تواند گاز مورد نیاز خود را نیز از این پروژه تامین کند.

با آن که چند شرکت خصوصی تا حالا آمادگی خود را برای احداث این پروژه اعلام کرده اند اما مشخص نیست که این پروژه به کدام شرکت تعلق خواهد گرفت.

مقامات افغانستان می گویند ممکن است یک شرکت به تنهایی قادر به انجام این پروژه نباشد و با چند شرکت در این زمینه قرارداد عقد خواهد شد.

پروژه انتقال گاز ترکمنستان به هند از مسیر افغانستان و پاکستان برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ یعنی در دوران حاکمیت مجاهدین مطرح شد، ولی بحث احداث آن در زمان حاکمیت طالبان شدت یافت که به دلیل مخالفت آمریکا در آن زمان، به تعلیق درآمد.

به دنبال سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۲ بار دیگر مسئله احداث خط لوله گاز مطرح شد و در نتیجه تلاش دولت افغانستان، نشست های چند جانبه ای در این مورد برگزار شد.

۱۶۳۶۷

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد