مدرسین در مساجد به تعذیب و شکنجه اطفال میپردازند

 

پژواک : (( من صد ها بار  فلک و شلاق خورده ام ، هرچند میخواهم دیگر براى درس خواندن به مسجد نروم، اما پدرم مانع ام میشود. ))

 

این گفته  عیدالله پسر معبوب نُه ساله است که مصروف فراگیرى قرآنکریم در یکى از مساجد شهر هرات بوده و ازاثر لت و کوب امام مسجد، اشک میریخت و عُقده گلو، کمتر  مجال سخن گفتن را برایش مى داد. 

 

فلک، آله چوبی به طول یک متر است که   یک حلقه ریسمانى از وسط چوب   توسط  دو سوراخ  کشیده شده و پاها را در این حلقه محکم مینمایند.  توسط این حلقه  پاها   بلند شده   و با شلاق بر پا ها کوبیده میشود.

 

 از این آله برای شکنجه  طلاب  در  مساجد محلی برخى ولایات بخصوص در هرات استفا ده میشود.

 

این طفلک  بخاطرى که درد را فراموش کند گریه میکرد و میگفت که پدرش وی را چهارسال قبل به سن پنج  سالگی روانه مسجد نمود و وى ازهمان اول به علت اشتباهاتی که درخواندن سبق داشت  ،مورد لت وکوب آخند ( ملاى) مسجد  قرار میگرفت.

 

عبدالله به آژانس خبرى پژواک افزود : (( گرچه من دراوایل به اثر فلک کشیدن یکی دوباربی حال شده بودم وبرایم ضعف دست داده بود، اما بازهم پدرم مرا ازمسجد نکشیده.))

 

به گفته برخى طلاب،آنها  توسط یکعده امامان مساجد ( مُدرسین ) به حدی تعذیب میشوند که گاهی یک طفل روزانه چند باربه فلک میشود  که این سخت ترین شکنجه جسمی بوده ودرزمان های گذشته ، مجرمین خطرناک  توسط  این آله درمحاکم شکنجه میگردیدند .

 

شمارى از امامان مساجد نیز از تعذیب طلاب  چشم پوشى نکرده و این شیوه را براى فراگیرى دروس دینى ، ممد میخوانند.

 

مولوی خداداد"الفی" یکتن ازمدرسین مسجد حضرت عمرفاروق  واقع درجنوب غرب مسجد جامع بزرگ هرات ، میگوید : ((  روز اول که پدران اطفال خودرا به مسجد می اورند میگویند گوشت های این طفل ازشما واستخوان هایش ازما ))

 

این امام میگوید که آنها چهارفلک برای تنبیه ولت وکوب اطفال در این مسجد  دارند تا آنها درس را بصورت درست و بدون بازى گوشى یاد بگیرند.

 

مولوى الفى اضافه میکند که درین مسجد ، بیش از٤٥٠ شاگرد  پسر و دختر بین سنین ٤تا١٥ سال مشغول فراگیرى دروس دینى اند  و مردم  ، بخاطرلت وکوب بیش ازحد شاگردان تنبل ، تمایل بیشتری دارند تا اطفال شان را به این مسجد روان کنند.

 

وى میگوید که آنها دستان  دختران را اگرغلطی دردروس دینى داشته باشند نیز  به فلک میکنند که ترس زیاد ، از فلک باعث یادگیری این اطفال میگردد.

 

لاله دختر٨ ساله یکی دیگرازشاگردان مسجد عمر فاروق  که کنارناخنهای دستش به علت ضربات شدید شلاق مدرسش خون بسته نموده بود، میگوید: ((  مه خیلی ازفلک میترسم گاهی شبها بخواب میبینم وازترس جیغ میکشم که مرا نکُشید- مرا نکُشید و ازخواب بیدارمیشم  ،ولى مى بینم که در مسجد نیستم.))

 

این دخترک مى افزاید که  بدنش ازترس رفتن به مسجد براى فردا میلرزد تا مبادا باز شلاق کارى شود.

اما مسؤولین بخش امراض روانی میگویند که شکنجه های که بر اطفال بخاطریادگیری دروس شان صورت میگیرد نه تنها اثرات سوء جسمی، بلکه اثرات منفی روحی  بر اطفال    به جا میگذارد.

 

استاد عنایت الله عنایت ، رییس مرکز امراض روانی  زون غرب و یکی ازروانشاسان  درولایت هرات ضمن تایید تاثیر بیش ازحد لت وکوب برروان کودک، میگوید : ((خشونت علبه اطفال  ، بخصوص لت وکوب باعث کم جرئتی، گوشه گیری وازبین رفتن ذکاوت واستعداد طفل میشود، والدین و معلیمن باید شدیدأ ازاین موضوع پرهیز نموده چون مغزیک کودک بمثابه یک دوربین فلم برداری بوده وبه همان حالت بارمی آید ،باعث میشود که درکلان سالی عقده یی بار آمده  ودرمقابل هرکس به دیده شک بنگرد.))

 

به گفته عنایت، نود درصد  مردم افغانستان  به ببماریهای روانى که درطی سال های جنگ متحمل شده اند، دچار میباشند.   

 

این درحالی است که اطفال در مکاتب نیز ، توسط استادان شان  مورد خشونت و شکنجه هاى گوناگون قرار میگیرند  که به گفته روانشناسان، این وضع باعث بوجود آمدن نسل عقده ای و ازبین رفتن روحیه قوی واستعداد عالی شاگردان میگردد.

 

به گفته محمد صادق متعلم صنف چهارم لیسه انقلاب اسلامی در هرات،  زمانی که آنها درتشریح درس اشتباه کنند، معلم قلم را در بین انگشتان شان گذاشته   ومیفشارد ،آنقدرمیفشارد که قلم دربین پنجه های شان ، نقشه می اندازد وآنها از شدت درد پیچ و  تاب و میخورند.

 

این شاگرد میگوید: (( گذاشتن قلم در بین  انگشتان خیلی درد دارد ،هیچ وقت دردش یادم نمیرود.))

برخى استادان نیز این نوع شکنجه شاگردان را تایید میکنند.

 

یکتن ازمعلیمن   لیسه نسوان ملکه جلالی که نخواست اسمش گرفته شود، میگوید "  اگراین کاررا نکنیم شاگردان به گفت نمیکنند و درس نمى خوانند "

 

این معلم علاوه مینماید که چند سال قبل  عصبانی شدن یکتن ازمعلمین ، باعث شد که یک دختر١٥ ساله کورشود و آن زمانی بود که معلم  با سیلی بر روی شاگردش زد و نوک ناخنهاى دراز معلم ، بر چشم شاگرد اصابت نمود.

 

دراین حال مسؤولین معارف هرات ضمن تایید بعضى موارد  خشونت  درمکاتب ، میگویند که آنها   برای جلوگیری از همچو خشونتها  نظارت شدید دارند.

 

محمد دین فهیم رییس معارف هرات میگوید: ((  طبق قانون ولایحه وزارت معارف خشونت علیه متعلمین  نارواست  و اگرمواردی دیده شده است به معلم توصیه نموده ایم  که درصورت تکرار عمل ، با برخورد جدی مواجه خواهد شد.))

 

بنابر اظهارات رییس معارف هرات ،   وضعیت خشن و لت و کوب شاگردان به تناسب گذشته کاهش یافته وموارد استثنایی وجود دارد که آن هم ممکن است درآینده رفع گردد.

 

نه تنها در برخى مساجد و مکاتب علیه اطفال  خشونت صورت میگیرد، بلکه والدین هم با اطفال شان خشونت میکنند که باعث فرارو یا عقده ای به بارآمدن انها درجامعه میگردد.

 

زهرا دختر١٥ ساله که درکمپ انصار هرات به سر میبرد  در حالیکه شدیداً ازبودن درآنجا رنج میبرد، گفت: (( پدرم مرد بدخوی بود  ومادراندرم همیشه مرا زیرلت وکوب او می انداخت که بعداً هرقدرتحمل کردم  ، جزء فرار راه دیگری  نیافتم.))

 

این دختر فرارى میگوید که دیگر نمیخواهد در این کمپ باشد، ولی وقتی   ازلت وکوب پدر و رویه خشن مادر اندرش  یادش مى آید، کمپ را نسبت به خانه ترجیح میدهد.

 

اما خشونت  والدین گاهى باعث شده که منجر به قتل جگرگوشه هاى شان شود.

 

حاجی عبدالله مرد ٦٥  ساله  باشنده شهر هرات که هفت فرزند دارد درحالی که آه بلندی  کشید میگوید : (( من پسرم را کُشتم .))

 

وی مى افزاید که او ده سال قبل ، فرزند ١٢ ساله اش  را به علت اینکه نافرمانی کرده بود خیلی لت وکوب کرد و بعد ازلت وکوب، او را در اتاق زندانى نمود، چون فصل سرما بود به خانمش گفت که برای پسرش   یک شب نان ندهد .وقتی خانمش صبح او را براى اداى نماز  بیدارکرد، در اتاق جسد یخ زده،   پسرش را دریافتند.

 

این پدر که از عملش خیلى نادم است، خاطر نشان کرد که پسرش به علت سرماى شدید وگرسنگی کاسه ماست  را که درزیرتخت خواب قرارداشت،خورده بود  و به همین سبب  ازاثر سرما خورد ه گى، سخت سینه بغل شده و در یک شب جان داد.

 

این درحالیست که مسؤولین حقوق بشر ، اعمال خشونت علیه اطفال را محکوم کرده ،اما از خشونت و لت و کوب اطفال  درمساجد ومکاتب اظهاربی اطلاعی مینمایند.

 

قاضی غلام نبی حکاک رییس کمیسیون  ساحوی حقوق بشر درزون غرب،  میگوید  که  ماده ٩ قانون حقوق طفل هرگونه خشونت علیه اطفال را جرم شمرده وشدیداً آنرا غیرمنطقی میخواند.

 

حکاک  اظهار میدارد: (( قبلا ممکن است چنین مساجدی وجود داشته باشد ،اما آنها به همه مساجد سرزده وآنها را آگاه نموده اند که نباید بر اطفال خشونت نمایند،ولی حالا امکان موجودیت چنین مساجدی درسطح شهر وجود ندارد ))

 

به گفته رییس کمیسیون  ساحوی حقوق بشر درزون غرب ،  اگرچنین مواردى در مساجد و مکاتب وجود داشته باشد، آنها حتماً درین مورد اقداماتی خواهند کرد.

 

 ۱۶۸۶۶

نظرات 1 + ارسال نظر
تنها سه‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 04:31 http://www.ebad.blogsky.com

یاران این زمانه همچون گل انارند
از دور جلوه دارند نزدیک بو نداند
( چه پسرش چه دخترش )
شما هم اینطوری هستین؟؟؟
بیا پیشم منتظرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد