نشست ایران و اروپا جمعه برگزار می شود

پرچم های ایران و سه کشور اروپایی

ایران روز جمعه مذاکراتی در سطح عالی با بریتانیا، فرانسه و آلمان انجام خواهد داد. این نشست سه روز قبل از اجلاس کلیدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بررسی برنامه اتمی ایران و به درخواست تهران در شهر وین، پایتخت اتریش، برگزار می شود.

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای ایران، با وزرای خارجه فرانسه و آلمان و یک مقام بلندپایه بریتانیایی دیدار خواهد کرد. جک استرا، وزیر خارجه بریتانیا، به علت بیماری احتمالا در این نشست شرکت نمی کند.

یک سخنگوی دولت بریتانیا گفته است که اگر چه به باور سه کشور درگیر در مذاکرات با ایران، این مذاکرات پایان گرفته، اما اروپاییان آمادگی آن را دارند تا به مواضع ایران گوش دهند هر چند هیچ پیشنهاد جدیدی برای ارایه ندارند.

نامه ای از سوی سه کشور اروپایی به آقای لاریجانی، که بی بی سی به یک نسخه از آن دست یافته، اخطار می دهد که هرگونه پیشرفتی در مذاکرات، به متوقف شدن فعالیت های حساس غنی سازی اورانیوم توسط ایران و افزایش همکاری آن کشور با بازرسان سازمان ملل مشروط خواهد بود.

ایران تاکنون کمتر نشانه ای از تن دادن به خواسته های اروپایی ها بروز داده است.

آقای لاریجانی روز پنجشنبه که در مسکو به سر می برد ضمن طرح درخواست برای انجام این مذاکرات گفت: "ما برای احقاق حق خود در چارچوب قوانین بین المللی و ان پی تی - پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - حاضر به مذاکرات با کشورهای اروپایی هستیم."

مذاکرات دوساله ایران و سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه برای حل و فصل مساله برنامه های هسته ای ایران در ماه اوت سال گذشته و پس از آنکه جمهوری اسلامی فعالیت در مرکز فرآوری اورانیوم در اصفهان را از سر گرفت از سوی کشورهای اروپایی به حالت تعلیق در آمد.

پیشنهاد روسیه و اجلاس شورای حکام

قرار است شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز 6 مارس تشکیل جلسه دهد و موضوع برنامه های هسته ای ایران در دستور کار اجلاس قرار دارد.

آقای لاریجانی در مورد انتظار جمهوری اسلامی از اجلاس بعدی شورای حکام گفت که باید راه حل این قضیه منصفانه باشد و افزود که "ما همچنان به همکاری خود با آژانس و پادمان و پروتکل الحاقی به ان پی تی ادامه می دهیم و زبان خشونت و تهدید را نیز نمی پذیریم."

شورای حکام در اجلاس قبلی خود تصمیم گرفت وضعیت ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش کند، اما شورای امنیت تا پس از برگزاری اجلاس ماه مارس شورای حکام و دریافت گزارش مدیرکل آژانس، در مورد رسیدگی به این پرونده تصمیم نخواهد گرفت.

در نشست خبری مسکو، علی لاریجانی در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات با روسیه بی نتیجه مانده، گفت که نباید در این زمینه زود قضاوت کرد و افزود که در بسیاری جنبه های طرح روسیه بین دو کشور توافق وجود دارد اما باید در مورد این مجموعه فکر بیشتری شود.

این مذاکرات برای بررسی طرح پیشنهادی روسیه برگزار شده بود که حاوی غنی سازی اورانیوم مورد نیاز نیروگاه های هسته ای ایران در خاک روسیه است تا هم خواست کشورهای غربی از ایران برای خودداری از غنی سازی اورانیوم برآورده شود و هم ایران بتواند به اورانیوم مورد نیاز خود دست یابد.

نقش آمریکاییان

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای لاریجانی آمریکاییان را متهم کرد که مانع از موفقیت طرح روسیه می شوند و گفت "آمریکایی ها نمی خواهند روسیه در طرح پیشنهادی خود موفق باشد چرا که دوست ندارند مسکو بتواند نقش بزرگی در حل مساله اتمی ایران ایفا کند، لذا در این مساله کارشکنی می کنند."

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در عین حال گفت که نیازی به تعلیق فعالیت های هسته ای ایران احساس نمی کند و گفت که تمام فعالیت های این کشور مطابق قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی و تعهدات بین المللی است.

وی تاکید کرد که غنی سازی مشترک اورانیوم در روسیه نباید مانع از فعالیت های صلح آمیز اتمی به عنوان حق مربوط به حاکمیت هر کشور شود.

اوایل هفته جاری، مذاکراتی در مورد طرح روسیه بین مقامات هسته ای دو کشور در تهران انجام گرفت و طرف ایرانی اعلام کرد که در این زمینه توافقی اصولی حاصل شده و روز چهارشنبه، هیاتی به ریاست آقای لاریجانی برای ادامه مذاکرات به مسکو رفت اما ظاهرا این مذاکرات به نتیجه نهایی نرسیده و گرچه دو طرف از ادامه مذاکرات سخن گفته اند، اما تاریخی برای این منظور تعیین نشده است.

از طرح پیشنهادی مسکو، که از حمایت ایالات متحده نیز برخوردار اشت، به عنوان راهی برای حل بحران هسته ای ایران یاد می شود.

گزارشگر بخش جهانی بی بی سی درتهران می گوید که روشن نیست که ایران به چه دلیل خواستار مذاکره مجدد با اروپاییان شده اما ممکن است این کشور احساس کند که توافق نهایی با روسیه بدون تایید غرب امکانپذیر نیست.

'آپارتاید علمی'

از سوی دیگر محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران که برای بازدیدی رسمی در مالزی به سر می برد، گفته است که ایران آمادگی مذاکره در باره برنامه هسته ای خود را دارد اما از حق خود در دستیابی به فناوری اتمی در چارچوب ضوابط آژانس بین المللی انرژی اتمی چشم پوشی نمی کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، وی گفت: "اهل دعوا با هیچ کشوری نیستیم اما در تامین منافع ملی خود و دفاع از کشور از توانمندی های لازم برخوردار هستیم."

وی گفت: "کسانی که پیشنهادهایی داشته باشند که لطمه ‌ای به مسیر ملت نزند آن پیشنهادها را مورد بررسی قرار خواهیم داد."

وی بار دیگر تاکید کرد که فعالیت‌های اتمی ایران "در چارچوب مقررات آژانس" و "ان پی تی" (پیمان منع گسترش سلاح های اتمی) ادامه دارد.

آقای احمدی نژاد با رد آنچه "آپارتاید علمی" خواند گفت: "ما فعالیت‌ هایمان را زیر نظر آژانس و بر اساس مقررات ادامه خواهیم داد."

وی افزود: "این به عنوان یک لطیفه در تاریخ ثبت خواهد شد که کشورهایی که خود بدترین استفاده را از سلاح هسته ‌ای کرده ‌اند، امروز بدنبال جلوگیری از دستیابی ایران به دانش صلح‌ آمیز هسته ای هستند."

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد