تشکیل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تصویب شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد

کشورهای عضو سازمان ملل متحد با اکثریت قاطعی تشکیل شورای جدید حقوق بشر که هدفش تقویت فعالیت ها برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در جهان است را تصویب کردند.

۱۷۰ کشور در جلسه رأی گیری روز چهارشنبه در سازمان ملل متحد به تشکیل این شورا رأی مثبت دادند؛ چهار کشور آمریکا، اسرائیل، جزایر مارشال و پالائو با آن مخالفت کردند و سه کشور نیز رأی ممتنع دادند.

کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد که به شدت از تشکیل شورای حقوق بشر حمایت می کرد، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تشکیل این شورا به سازمان ملل متحد این فرصت را می دهد تا در کار خود برای گسترش حقوق بشر در جهان، گام های جدیدی بر دارد.

تشکیل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از ماه ها بحث به تصویب رسیده است.

'اعتبار جدید'

تمام اعضای سازمان ملل متحد موافق بودند که تشکیلات جدیدی باید جایگزین کمیسیون فعلی حقوق بشر آن سازمان شود که در سال های اخیر اعتبار خود را از دست داده است چون بعضی از اعضای آن متهم به نقض موازین حقوق بشر بودند.

عضویت در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد برای کشورهایی مانند سودان، زیمبابوه، چین و کوبا موقعیتی را ایجاد می کرد تا از محکوم شدن در مجمع عمومی این سازمان مصون باشند.

از این رو کوفی عنان سال گذشته پیشنهاد انحلال کمیسیون حقوق بشر و جایگزینی شورای حقوق بشر را مطرح کرد تا اعضای آن بجای انتخاب از سوی گروه های منطقه ای، از سوی همه اعضای سازمان ملل متحد انتخاب شوند.

از سوی دیگر، با این که عضویت در کمیسیون حقوق بشر قابل تعلیق نیست، امکان تعلیق عضویت کشورها در شورای حقوق بشر در صورت مشاهده موارد خلاف از سوی اکثریت اعضای سازمان ملل متحد وجود دارد.

اما ایالات متحده از ابتدا بر کافی نبودن این تغییرات تاکید داشته است و به این بهانه به آن راًی منفی داد. جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است که باید مکانیسم قوی تری برای انتخاب اعضای شورا وجود داشته باشد تا به آن نهاد اعتبار بدهد.

با این حال، آقای بولتون گفت آمریکا تلاش خواهد کرد که این شورا به صورت نهاد مؤثری درآید.

کوفی عنان هم گفت اگر اعضای سازمان ملل متحد برحسب تعهدات خود عمل کنند، او مطمئن است که شورای حقوق بشر به بهبود زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

۱۸۲۹۵

نظرات 1 + ارسال نظر
زمان پنج‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 02:41 http://zamanphp.blogsky.com

سلام دوست عزیز
پیشاپیش سال جدید رو به شما و خانواده محترمتون تبریک می گم
و امیدوارم سال خوبی رو همراه با موفقیت پیش رو داشته باشید
حافظ می گوید:
دلت به وصل گل ای بلبل سحر خوش باد
که در چمن همه گلبانگ عاشقانه توست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد