نوار ویدیویی گلبدین حکمتیار

گلبدین حکمتیار

گلبدین حکمتیار، از رهبران سابق مجاهدین در افغانستان که با دولت افغانستان مخالف است در نوار ویدیویی که شبکه تلویزیونی عرب زبان "الجزیره" پخش کرد گفته که آماده است تا زیر پرچم القاعده فعالیت کند.

حکمتیار در این نوار ویدیویی گفته است: "ما امیدواریم که با آنها در نبردی که پیش گرفته اند مشارکت کنیم. آنها پرچمدار هستند و ما درکنار آنها."

در این نوار ویدیویی حکمتیار که عمامه ای سیاه بر سر و مسلسلی در کنارش داشت گفت: " آمریکاییها و دوستان اروپاییشان آنهایی هستند که علیه مسلمانان اعلان جنگ داده اند و شعله های آتش در فلسطین، افغانستان و عراق را افروخته اند."

حکمتیار از سوی آمریکا "تروریست" خوانده شده است.

احمد رشید، خبرنگار و پژوهشگر پاکستانی که سالهاست مسایل افغانستان را دنبال می کند گفت اظهارات حکمتیار در مورد هماهنگی با القاعده چیز تازه ای نیست اما آنچه این اظهارات راشاید مهم کند زمان این اظهارات است که می تواند با توجه به برخی گزارشها مبنی بر احتمال حملات بیشتر علیه نیروهای اتتلاف در افغانستان، مهم ارزیابی شود.

تبعید

حکمتیار که در زمان جنگ علیه نیروهای شوروی سابق در افغانستان از جمله رهبران جهادی بود، با حضور نیروهای آمریکایی در این کشور مخالف است و پیشتر خواستار جهاد علیه آنان و سرنگونی دولت حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، شده بود.

او که تا اواخر سال 2001 میلادی در تبعید در تهران بسر می برد بدنبال حمله به رهبری آمریکا به افغانستان گفت که در نظر دارد به افغانستان برود و در کنار نیروهای طالبان به جنگ با نیروهای آمریکایی بپردازد.

از آن زمان تاکنون از محل استقرارحکمتیار اطلاعی در دست نیست و او در مواردی از جمله به هنگام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به شرکت کنندگان در این انتخابات هشدار داده بود.

البته در همانزمان گزارشهای ضد و نقیضی نیز منتشر شد مبنی بر اینکه حکمتیار ائتلاف با طالبان را بی اساس دانسته است.

انشعاب حزب اسلامی

به دنبال تحولات افغانستان و استقرار دولت درکشور مقامات افغانستان از مخالفین از جمله حزب اسلامی حکمتیار خواستند تا سلاحهای خود را زمین بگذارند.

در اوایل سال 2004 میلادی یک هیات رهبری حزب اسلامی افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل، از "دولت انتقالی" این کشور اعلام پشتیبانی کرد و گفت که گلبدین حکمتیار رهبر این حزب از آنها جدا شده است.

 
این مقامات تاکید کرده اند که اعضای حزب آماده همکاری با "دولت انتقالی" هستند.

مولوی جانباز سرافراز، دکتر جان محمد همکار، سید رحمان واحد یار، معلم عبدالعزیر، عبدالقدیر کریاب، عبدالهادی ارغندیوال، دکتر فضل محمد ابراهیمی، عبدالحنان وحید، انجینیر (مهندس) عبدالغفار، دکتر محمد قاسم همت و مولوی عطا الله از اعضای شورای تصمیم گیری حزب اسلامی بودند که به دولت انتقالی افغانستان، پیوستند.

اعضای این هیات، در کنفرانس خبری روز یکشنبه 2 مه سال 2004 خود اعلام کردند که آنان پس از مطالعه و بررسی اوضاع کشور، به این نتیجه رسیده اند که "دولت انتقالی افغانستان، برای مردم این کشور، یک آغاز نیک و حکومت منتخب مردمی است".

دعوت مجدد

در اویل سال گذشته میلادی صبغت الله مجددی از رهبران شناخته شده مجاهدین و رییس کمیسیون مستقل ملی تحکیم صلح در افغانستان، که اکنون ریاست مشرانو جرگه (مجلس سنای) افغانستان را برعهده دارد بار دیگر از تمامی مخالفان دولت به شمول ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی خواست تا به روند تحکیم صلح در این کشور بپیوندند.

 

۲۲۱۲۶

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد