لزوم دعوتنامه برای ویزا به ایران منتفی است

وزارت خارجه ایران اظهارات مدیر کل اتباع خارجی این کشور را در مورد صدور ویزا برای افغان ها نادرست خواند.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : در ارتباط با صدور روادید برای اتباع افغانستان در ایران تغییر ایجاد نشده است .

این منبع در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا افزود: در صورت ایجاد هرگونه تغییر در این ارتباط مراتب از طریق وزارت امور خارجه اعلام می ‌شود.

بر اساس این گزارش، سامان بخشیدن به حضور و اقامت قانونی اتباع افغان در ایران در دستور کار وزارت امور خارجه است و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز با توجه به چنین امری با دقت کامل نسبت به صدور روادید بر اساس روال قبل اقدام می‌کنند.

این منبع آگاه همچنین اظهارات سید احمد حسینی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور را در این خصوص نادرست خوانده است .

حسینی چهارشنبه گذشته در بندرعباس با اعلام خبر تغییر قوانین سفر اتباع خارجی به داخل کشور گفته بود : افغانها برای سفر به ایران باید دعوتنامه داشته باشند.

بر اساس اعلام وی که از سوی وزارت امور خارجه نادرست خوانده شد، افغانها برای سفر به ایران باید در مبدا وثیقه بگذارند و هنگام ورود به ایران شخصی کفالت آنان را قبول کند.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 کارگران خارجی را کنترل کنید

 محترمه شکریه بارکزی نماینده مردم کابل در پارلمان، خواهان کنترل بیشتر دولت روی ورود کارگران خارجی در افغانستان شد.

وکیل مردم کابل در پارلمان در جلسه روز گذشته مجلس با اشاره به حضور هزاران کارگر خارجی در کشور، گفت : در حالی که افغانستان با بحران بیکاری مواجه می باشد و کارگران افغان بخاطر نبود کار آواره کشورهای خارج شده و مردم برای تهیه نان شب شان با مشکل مواجه است، اما هزاران کارگر خارجی بدون کدام کنترل خاص در افغانستان کار می کنند.

وی پیشنهاد کرد که بهای ویزای کارگری افزایش یابد و همچنان برحقوق کارگران خارجی مالیات وضع گردد.

او تصریح نمود که افزایش حملات تروریستی و بیکاری جوانان افغان رابطه نزدیک با هم دارند، جوانان بیکار از روی مجبوریت آله دست گروههای تروریستی می شوند.

بر اساس برخی آمارها، اضافه از هفتاد هزار کارگر پاکستانی در شهرهای مختلف از جمله کابل به کارهای ساختمانی و کارهای ساده دیگر مشغول کار است.

همچنان تعداد زیادی از اتباع هندی، ترک، برخی از کشورهای عربی، ایران و چین در بخش هایی که نیاز به تخصص دارد، درحال کار می باشد.

 

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

'برخورد تند' مجاهدین سابق افغان با ملالی جویا در پارلمان

ملالی جویا نماینده جنجال برانگیز ولایت فراه در ولسی جرگه (مجلس نمایندگان افغانستان) با برخورد خشونت آمیز شماری از اعضای این مجلس روبرو شده است.

سخنان خانم جویا در مجلس نمایندگان، زمانی که مجاهدین افغانستان را به کشتار هزاران شهروند افغان متهم کرد، با سر و صدا و هیاهویی شماری از اعضای مجلس قطع شد و بلافاصله شماری از اعضای مجلس، بوتل های (بطری) کوچک آب معدنی را از بسوی او پرتاب کردند.

عبدالرسول سیاف، نماینده کابل در مجلس نمایندگان و از رهبران سابق مجاهدین با لحن تندی اظهارات ملالی جویا را مورد انتقاد قرار داد و آن را اهانت به دین تلقی کرد.

عبدالرسول سیاف

عبدالرسول سیاف 

او گفت: "در مجلسی که در آن به ارکان دین استهزا صورت گیرد، دین به ما اجازه حضور در آن مجلس را نمی دهد."

 در این میان تصویر بردار تلویزیون طلوع مورد لت و کوب یک تن از اعضای جهادی پارلمان قرار گرفت و از جلسه اخراج شد.

اظهار نظرهای تند علیه ملالی جویا سبب شد این اجلاس تا روز بعد تعطیل شود.

خانم جویا پس از آن در واکنش به این مسئله به خبرنگاران گفت که او تا همیشه به سخن گفتن در مورد "حقایق" ادامه خواهد داد.

او گفت: "من تاکید می کنم که اگر من تنها فرد در پارلمان هم باقی بمانم، به حرف های خود ادامه خواهم داد و هیچ کسی نمی تواند صدای من را خاموش کند."

ملالی جویا، اولین بار سخنان تندی را علیه مجاهدین سابق افغانستان در لویه جرگه تصویب قانون اساسی در سال ۲۰۰۳ میلادی مطرح کرد و سر و صدایی زیادی را برانگیخت.

او پس از آن به پارلمان افغانستان راه یافت و تا حالا چندین بار اظهارات تندی را علیه مجاهدین افغان که شمار زیاد آنها در پارلمان افغانستان نیز حضور دارند مطرح کرده است.

ولی این اولین بار است که اظهارات خانم جویا با واکنش خشونت آمیز شماری از اعضای مجلس نمایندگان روبرو می شود.

۲۲۴۲۹

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد