کمک جدید مالی آمریکا به افغانستان 

 

آژانس انکشاف بین المللی آمریکا در افغانستان کمک جدید مالی بیش از یک و نیم میلیارد دلاری خود را به افغانستان اعلام کرده است.

ایلان زوفولگم، رییس بخش افغانستان این آژانس در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که مصرف این پول ظرف چند هفته آینده آغاز می شود و مدت مصرف آن پنج سال پیش بینی شده است.

آقای زوفولگم گفت بیشترین بخش این پول صرف انتقال نیروی برق از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان به افغانستان خواهد شد که بانک جهانی و هندوستان نیز در این زمینه همکاری خواهند کرد.

او گفت بر اساس این برنامه، تا سه سال دیگر چهل درصد جمعیت افغانستان به شکل نا محدود به نیروی برق وارداتی دسترسی خواهند داشت.

رییس آژانس انکشاف بین المللی آمریکا در کابل همچنین گفت که این اداره در جریان چهار سال اخیر، سه و نیم میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است.

ایلان زوفولگم گفت از این پول در زمینه های انکشاف اقتصادی، آموزش و پرورش، صحت و فراهم کردن معیشت بدیل برای کشاورزان افغان که به کشت خشخاش می پرداختند، استفاده شده که به گفته آقای زوفگلم در اجرای این برنامه ها با دولت افغانستان همآهنگی کامل داشته اند.

آژانس توسعه بین المللی آمریکا ادعا می کند که افغانستان پس از اروپای بعد از جنگ دوم جهانی، دومین محل برای صرف بیشترین پول از سوی این نهاد در جهان بوده است.

آقای زوفلگم در جواب به سوالی که آیا این اداره چون برخی دیگر از سازمان های خارجی پول های زیادی را صرف تهیه وسایل اداری و وسایط گران قیمت برای خود کرده است، گفت نهادهای ویژه ای بر کار آنها در افغانستان نظارت می کنند که تا حالا به گفته او هیچ انتقادی بر نحوه مصرف از سوی آنها مطرح نشده است.

آقای زوفلگم گفت: "من همه را دعوت می کنم تا همه ای پروژه های ما را از نزدیک ببینند."

او گفت تلاش می شود ظرفیت ادارات دولتی در افغانستان بلند رود تا در آینده همه ای پول های کمک شده به افغانستان در اختیار دولت این کشور قرار گیرد.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 معرفی قاضی القضات جدید افغانستان به پارلمان

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان قاضی القضات جدید افغاستان را برای تایید به ولسی جرگه (مجلس نمایندگان) معرفی کرده است.

آقای کرزی در سخنانی در اجلاس شورای وزیران پوهاند عبدالسلام رحیمی را به حیث قاضی القضات افغانستان معرفی کرد.

قرار است شش قاضی دیگر عضو ستره محکمه (دیوان عالی) افغانستان نیز به پارلمان افغانستان معرفی شوند.

فاروق وردک، وزیر امور پارلمانی افغانستان، گفت رییس جمهور به زودی و پیش از سفر خود به ژاپن این شش تن را معرفی خواهد کرد.

رییس جمهور افغانستان پیشتر 9 تن از قضات کشور را برای بررسی صلاحیت های شان به مجلس نمایندگان این کشور معرفی کرده بود که تنها دو تن مورد تایید مجلس نمایندگان قرار گرفتند.

صلاحیت فضل الهادی شینواری به عنوان قاضی القضات افغانستان نیز از سوی نمایندگان مردم رد شده بود.

بر اساس ماده 107 قانون اسای افغانستان دیوان عالی افغانستان مرکب از 9 نفر است که از طرف رئیس جمهور با تائید مجلس نمایندگان منصوب می شوند. یکی از این اعضا ریاست دیوان عالی را بر عهده دارد.

نگرش جدید؟!

این نخستین باری است که در چهار سال گذشته در افغانستان فردی در مقام ستره محکمه افغانستان به عنوان قاضی القضات معرفی می شود که دارای تحصیلات عالی غیر سنتی و تخصص در رشته حقوق است.

عبدالسلام عظیمی تحصیلات خود را در رشته حقوق در دانشگاه الاظهر مصر به پایان رسانده و دکترای خود را از آمریکا گرفته است.

آقای عظیمی در دهه 70 میلادی به عنوان رئیس دانشکده شرعیات دانشگاه کابل، رئیس پوهنتون کابل و رئیس قانونگذاری وزارت عدلیه افغانستان ایفای وظیفه کرده بود. با آغاز بحران در افغانستان در اواخر دهه 70 میلادی آقای عظیمی به ایالات متحده امریکا رفت و در دانشگاه نبراسکا آغاز به تدریس کرد.

آقای عظیمی به دنبال سقوط رژیم طالبان دوباره به افغانستان برگشت و در بازسازی ساختار سیاسی افغانستان فعالیت داشت.

او در برگزاری دو لویه جرگه و تهیه مسوده قانون اساسی نقش داشته است.

از آقای عظیمی به عنوان مشاور با اعتبار مسایل حقوقی در سطح ملی و بین المللی یاد می شود.

۲۵۷۴۲

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد