یک سال پس از حوادث لندن: 'اشکی که هنوز خشک نشده است'

عتیق شریفی

یک سال از بمبگذاری های انتحاری در سیستم حمل و نقل لندن که به کشته شدن پنجاه و دو تن انجامید می گذرد.

عتیق شریفی، جوان افغان نیز در میان قربانیان این حوادث بود.

ولی برای خانواده عتیق که در گوشه ای از شهر مزارشریف افغانستان، هزاران کیلومتر دور از لندن زندگی می کنند، "درد از دست دادن او هنوز هم تازه است".

عتیق شریفی، جوان ۲۴ ساله، ساکن شهر شمالی مزار شریف افغانستان بود که به دنبال پیش روی تندروان طالبان به سوی این شهر و وضع قوانین سختگیرانه آنان، اقتصاد خراب و تحدید آزادیهای فردی، عرصه را برای خود تنگ دید و مثل صدها هموطنش راه مهاجرت را در پیش گرفت.

اما چند سال بعد از فرار از افغانستان، عتیق شریفی در یکی از بمبگذاریهای انتحاری متروی لندن (ایستگاه راسل اسکوئر) کشته شد.

فهیم برادر بزرگ عتیق می گوید او اصلاً تصور نمی کرد که برادرش آن قدر بداقبال باشد که در لندن کشته شود.

 فهیم شریفی: برادر عتیق شریفی

خانواده و دوستان عتیق، یک سال پس از حوادث لندن، با برگزاری مراسمی در زادگاه او در مزارشریف، یاد عتیق را گرامی داشتند.

فهیم شریفی یک بار دیگر اضطراب روزهای پس از هفت جولای را به یاد می آورد که موبایل برادرش خاموش بود و خویشاوندانش در لندن هم نمی دانستند عتیق در میان قربانیان انفجارهاست یا نه.

او می گوید مرگ برادر تاثیرات روانی بر اعضای خانواده گذاشته است.

وی می گوید: "او (عتیق) اکثرا شبها به خواب من هم می آید. دلم برایش می سوزد، تمام برادران و خواهرانم هنوز هم به یاد عتیق اشک می ریزند."

فهیم همچنین با اشاره به کشتن افراد بی دفاع می گوید که کشتار شهروندان غیرنظامی خلاف اصول و آداب اسلامی است.

او دست زدن به اینگونه اعمال را، کار "افراد عقده ای سرخورده از زندگی" می داند که "به هیچ چیز نمی اندیشند و ممکن است از نظر روانی هم مشکل داشته باشند".

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 کمیسیون حقوق بشر افغانستان از فرهاد دریا تقدیر کرد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان فرهاد دریا آواز خوان مشهور افغان و نجیب الله روشن رییس رادیو و تلویزیون افغانستان را به دلیل "تلاشهای" او در زمینه جلب حمایت به کودکان خیابانی ستود.

فرهاد دریا اخیرا همراه با شماری از کودکان خیابانی کابل، یک کنسرت موسیقی و تفریحی برگزار کرد که در نوع خودش بی سابقه بود.

دکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مراسم اهدای تقدیرنامه گفت که فرهاد دریا با این کار در حقیقت به هویت کودکان خیابانی افغان ارزش داده است.

این کمیسیون تقدیرنامه مشابهی را به نجیب الله روشن، رییس رادیو و تلویزیون ملی افغانستان نیز به دلیل همکاری او با فرهاد دریا در تهیه و اجرای کنسرت، اعطا کرده است.

'سپاس از دریا'

همزمان بنیاد موسیقی افغانستان نیز مراسمی زیر نام "روز سپاس از دریا" در کابل برگزار کرد و از آقای دریا به خاطر کمک های مالی او به این بنیاد قدردانی کرد.

آقای دریا در این مراسم چندین دوره آموزشی موسیقی را نیز در چارچوب بنیاد موسیقی افغانستان افتتاح کرد که در آن ده ها نفر آموزش های مسلکی موسیقی خواهند دید.

فرهاد دریا هم اکنون در آمریکا زندگی می کند ولی اخیرا سفرهای کوتاه مدتی به افغانستان انجام داده است.

آقای دریا ظرف سالهای گذشته، بیشتر کارهای خود را به کودکان خیابانی افغان اختصاص داده و پس از اجرای کنسرتی برای این کودکان در کابل، در دوبی نیز تلاش کرد با اجرای کنسرتی، برای کودکان خیابانی افغان پول جمع آوری کند.

۲۵۹۵۶

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد