حملات اسرائیل به لبنان به شدت ادامه دارد

حملات سنگین اسرائیل علیه لبنان و موشک پرانی متقابل حزب الله ادامه داشته و تلفات سنگینی برجای نهاد و همزمان با خروج خارجیان از لبنان و ابراز نگرانی در مورد بروز یک فاجعه انسانی در این کشور، اقداماتی برای حل بحران کنونی به جریان افتاده است.

از ساعات اولیه بامداد روز سه شنبه، 18 ژوئیه، نیروی هوایی اسرائیل به بمباران نقاط مختلف لبنان ادامه داده در حالیکه توپخانه و نیروی دریایی نیز هدف هایی را زیر آتش گرفته اند و به خصوص نواحی جنوبی بیروت که محل نفوذ جنبش حزب الله است هدف حملات سنگین بوده است.

به گفته مقامات لبنانی، روز سه شنبه یک سربازخانه ارتش لبنان واقع در نزدیکی بیروت نیز هدف قرار گرفته که در اثر آن، دست کم نه نظامی جان خود را از دست داده اند و بیش از سی نفر دیگر زخمی شده اند.

منابع ارتش اسرائیل گفته اند که نیروی هوایی این کشور دو انبار اسلحه و دو کامیون حامل موشک متعلق به حزب الله را منهدم کرده است و افزوده اند که در طول یک روز گذشته، جنبش حزب الله بیش از هشتاد موشک را به سوی هدف هایی در نواحی شمالی اسرائیل پرتاب کرد و اصابت موشک به یک کنیسه در شهر ساوات چند زخمی برجای گذاشت.

همزمان با ادامه جنگ در لبنان، بر تلفات انسانی و خسارات وارد شده به زیرساخت های اقتصادی این کشور نیز افزوده می شود.

مقامات لبنانی گفته اند که تنها در خلال بیست و چهار ساعت گذشته، بیش از چهل نفر که اکثر آنان غیرنظامی گزارش شده اند جان خود را در اثر حملات اسرائیل از دست داده اند.

به این ترتیب، شمار قربانیان لبنانی از زمان آغاز درگیری فعلی به بیش از ۲۰۰ نفر می رسد.

به گفته منابع اسرائیلی، تا کنون ۲۴ تن از اهالی این کشور نیز در درگیری اخیر کشته شده اند که مرگ دوازده نفر از آنان در اثر اصابت موشک های حزب الله بوده است.

برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که یک واحد کوچک سربازان اسرائیلی برای انجام ماموریتی کوتاه از مرز دو کشور گذشت اما تا کنون نشانه ای از برنامه اسرائیل برای اشغال خاک لبنان دیده نمی شود.

 خروج خارجیان و بحران انسانی

با ادامه حملات ارتش اسرائیل به لبنان، تعدادی از سفارتخانه های خارجی برنامه خارج کردن شهروندان خود از این کشور را به اجرا گذاشته اند.

بسیاری از ساکنان جنوب لبنان نیز برای گریز از خطر حملات اسرائیل محل اقامت خود را ترک کرده و عازم نقاط دیگر این کشور شده اند.

خبرها از جنوب لبنان از ترافیک سنگین در جاده های خروجی منطقه خبر می دهد و می افزاید که بسیاری از آوارگان نگران آن هستند که هواپیماهای اسرائیلی، که در آسمان منطقه گشت می زنند، آنان را هدف قرار دهند.

در اسرائیل نیز، ساکنان شهرک های واقع در نزدیکی مرز با لبنان خانه های خود را ترک کرده و عازم مناطق دیگر شده اند.

شرایط کنونی در لبنان، به خصوص با توجه به بمباران برخی از زیرساخت های اقتصادی از جمله راه ها، پل های ارتباطی و نیروگاه های برق، باعث بروز نگرانی در باره شرایط انسانی اهالی این کشور شده است.

یان اگلند، سرپرست عملیات بشردوستانه سازمان ملل، گفته است که حملات هوایی به راه ها و پل های ارتباطی تحرک گروه های امدادرسانی برای کمک به آوارگان لبنانی را با دشواری مواجه کرده است.

وی گفته است که اوضاع ساعت به ساعت وخیم تر می شود و نسبت به عواقب ادامه وضعیت کنونی هشدار داده است.

آقای اگلند گفته است که به نظر می رسد شرایط به سویی حرکت می کند که احتمالا لازم خواهد بود اقداماتی برای بازسازی، امدادرسانی بشردوستانه و عملیات نجات آسیب دیدگان در سطحی گسترده به اجرا گذاشته شود.

از بامداد روز سه شنبه، یک کشتی مسافربری که یک ناوشکن آمریکایی آن را همراهی می کند برنامه خارج کردن حدود بیست و پنج هزار شهروند آمریکایی از لبنان را آغاز کرده در حالیکه چند فروند هلی کوپتر نیز برای انتقال شهروندان آمریکایی به قبرس مورد استفاده قرار گرفته است.

تعداد دیگری از دولت های خارجی نیز با اعزام کشتی های مسافربری یا ناوهای نیروی دریایی با آب های لبنان، که در محاصره نیروی دریایی اسرائیل است، برنامه انتقال شهروندان خود از لبنان را به اجرا گذاشته اند.

۲۶۴۷۱

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد