اجازه فعالیت چهار شرکت خصوصی هوایی در افغانستان

هواپیمای آریانا

 
مقامات افغان برای چهار شرکت هوائی خصوصی در این کشور جواز فعالیت صادر کرده اند.

علاوه بر آریانا و شرکت هوایی کام ایر، درحال حاضر به شرکتهای هوائی پامیر، افغان، صافی و اکسس ایرلاین نیز جواز فعالیت درافغانستان داده شده است و برخی ازآنها ، چون پامیر عملا پروازها و فعالیتهایشان را آغاز کرده اند.

سایت بعضی از شرکت های هوای افغانستان:

شرکت هوایی آریانا

شرکت هوایی کام ایر

شرکت هوایی پامیر

قیمت صدور جواز فعالیت شرکت های هوائی درافغانستان 25 هزار دلار تعیین شده که گفته می شود در مقایسه با اکثرکشورها ارزانتر است.

اما شرکتهاییکه خواهان گرفتن جواز فعالیت دراین کشور می شوند، باید حد اقل، دو هواپیما و یک میلیون دلار پول برای ضمانت در بانک داشته باشد.

نعمت الله احسان جاوید، وزیر ترانسپورت افغانستان، می گوید برخلاف نظر او، کابینه افغانستان فیصله کرده است تا به منظور ایجاد رقابت و بهترشدن ارائه خدمات هوائی، به شرکت های بیشترهوائی جواز فعالیت دراین کشور داده شود.

استدلال آقای جاوید برای دفاع از نظرش این است که میدانهای هوائی افغانستان ظرفیت نشست و پرواز شمار زیادی هواپیما را ندارد.

چند ماه پیش به سبب کمبود جا در میدان هوائی کابل، دو هواپیما درزمان توقف تصادم کرده و اندکی خسارت برداشتند.

به منظور جلوگیری از وقوع بیشتر چنین حوادثی و کاستن ازدحام ترافیکی درمیدان هوائی کابل، فیصله شده است تا مراکز سه شرکت جدید، درمیدان های هوائی، جلال آباد، هرات و مزارشریف باشد.

همچنین وزیر ترانسپورت افغانستان می گوید که روند بازسازی و نوسازی میدان های هوائی افغانستان با صرف دهها میلیون دلار تشدید کرده اند.

ژاپن یکی ازکشورهای تمویل کننده است که پروژه هایی به ارزش 30 میلیون دلارآمریکائی را به منظور بازسازی میدان هوائی کابل براه انداخته است.

درکنار این، مقامات افغان ساختن یک ترمینال جدید، و یک خط پرواز (باند) را درمیدان هوائی کابل آغازکرده اند. آنها هدف ازاین اقدام را ایجاد سهولت درعرصه ترانسپورت هوائی و ازدیاد عواید وزرات ترانسپوت می خوانند.

سال گذشته، افغانستان ازطریق اخذ حق العبور ازهواپیماهایی که از فراز این کشورعبورمی کنند، 22 ملیون دلاردریافت کرده بود. افغانستان امیدوار است که ظرف سال روان این رقم بیش از این افزایش یابد.

مردم افغانستان کشوری که محاط به خشکی است، نه تنها به سبب نداشتن خط آهن بلکه به سبب وجود مشکلات امنیتی درمسیر شاهراه ها به استفادده از هواپیما برای سفرهاری خود شده اند.

۴۶۴۱۸

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد