نظام آموزشی اعراب 'عقب تر از سایر نقاط جهان'

 
مقامات بانک جهانی گفته اند که کیفیت نظام آموزشی در جهان عرب از سایر نقاط دنیا عقب تر است و اگر قرار باشد مشکل بیکاری در کشورهای عرب حل شود، اجرای فوری اصلاحات در این حوزه ضروری است.

مقامات بانک جهانی در گزارشی آورده اند که کشورهای عرب باید بهبود نظام آموزشی را در صدر اولویت های خود قرار دهند چون توسعه اقتصادی همگام با کیفیت تحصیلی پیش می رود.

در این گزارش که روز دوشنبه (4 فوریه)، منتشر شد آمده است که گرچه تسهیلاتی در زمینه دسترسی مردم کشورهای عربی، به ویژه دختران، به امکانات آموزشی فراهم شده، اما در مجموع تحولات مثبتی که در زمینه سوادآموزی در کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین رخ داده، در جهان عرب صورت نگرفته است.

"منطقه جوان"

در این گزارش که در امان پایتخت اردن منتشر شد، آمده است ارتباط بین آموزش و پرورش و رشد اقتصادی در کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا همچنان ضعیف است.

گزارش یاد شده خاطرنشان می کند کیفیت تحصیلات در منطقه آنقدر پایین است که کمکی به رشد و تولید در این کشورها نمی کند.

گزارش بانک جهانی که "راهی که طی نشده" نام دارد تصریح می کند با وجود گام های زیادی که در زمینه اصلاح نظام آموزشی در کشورهای عربی برداشته شده، رشد سرانه اقتصادی آنها طی بیست سال گذشته همچنان پایین باقی مانده است.

مروان معشر، معاون وزیر خارجه اردن و از مقامات ارشد بانک جهانی میگوید رویکرد آموزشی کشورهای عربی باید تغییر کند بطوری که دانش آموزان باید بیاموزند چگونه فکر کنند، نه آن که به چه فکر کنند.

وی افزود به دختران و پسران عرب به اندازه کافی مهارت های تحلیلی و نیز تفکر خلاق و انتقادی آموزش داده نمی شود.

این مقام بانک جهانی در ادامه گفت اگر قرار باشد جوانان عرب آماده تحولات پرشتاب دنیای امروزی باشند و دولت ها بتوانند با نرخ بالای بیکاری مبارزه کنند، اصلاح نظام آموزشی باید در صدر اولویت ها قرار بگیرد.

دانیلا گرسانی یکی دیگر از معاونین بانک جهانی گفت اصلاحات آموزشی باید به گونه انجام شود که شامل چالش بیکاری و نیز پیوستن به اقتصاد جهانی نیز بشود.

در گزارش جدید بانک جهانی آمده که نرخ بیکاری در جهان عرب به طور میانگین 14 درصد است که از سایر نقاط جهان، به غیر از آفریقای سیاه، بسیار بالاتر است. بالاترین نرخ بیکاری در جهان عرب با 26 درصد در اراضی فلسطینی مشاهده می شود.

آقای معشر گفت: "منطقه خاورمیانه با 60 درصد جمعیت زیر 30 سال، منطقه ای جوان محسوب می شود و برای مبارزه با بیکاری در این منطقه لازم است که در 10 تا 15 سال آینده نزدیک به 100 میلیون شغل جدید ایجاد شود و اگر قرار باشد ما این تعداد شغل ایجاد کنیم باید اول از ارتقای سطح تحصیلی شروع کنیم."

گزارش بانک جهانی آورده است که اردن و کویت در صدر کشورهای عربی قرار دارند که اصلاحات آموزشی در آنها رخ داده است، در حالی که جیبوتی، یمن، عراق و مراکش به لحاظ دسترسی به آموزش با کیفیت خوب، در پایین ترین رده های فهرست قرار دارند.

۶۳۴۷۲

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد