دیپلمات ایرانی در پاکستان ربوده شد

 

منابع دیپلماتیک ایران در پاکستان از ربوده شدن یک دیپلمات ایرانی در شهر پیشاور خبر داده اند.

روز پنجشنبه، 13 نوامبر (23 آبان)، سرکنسول جمهوری اسلامی در شهر پیشاور، مرکز ایالت سرحد شمال غرب پاکستان، اعلام کرد که حشمت الله عطارزاده نیاکی، کارشناس بخش اقتصادی این سرکنسولگری، ساعت 8 صبح به وقت محلی توسط افراد ناشناس ربوده شده است.

محمد اقبال علی اصغری، سرکنسول جمهوری اسلامی، گفته است که هنگامی که آقای نیازی با اتومبیل از محل سکونت خود عازم سرکنسولگری بود، چند فرد مسلح اتومبیل را متوقف کردند و او را ربودند.

سرکنسول ایران در پیشاور گفته است که مقام های سیاسی و انتظامی پیشاور قول داده اند این حادثه را با جدیت دنبال کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد این حادثه گفته است که ربایندگان آقای نیاکی راننده و محافظ او را در جریان آدم ربایی کشتند و اتومبیل حامل این دیپلمات ایرانی را با خود بردند.

به گزارش منابع خبری محلی، حادثه ربودن کارمند سرکنسولگری ایران در پیشاور در منطقه حیات آباد، از محله های تازه ساز و مرفه نشین این شهر روی داد و هنوز هیچ گروهی مسئولیت این آدم ربایی را برعهده نگرفته و درخواستی نیز از سوی ربایندگان دریافت نشده است.

برخی منابع خبری محلی از درگیری بین محافظ آقای نیاکی و مهاجمان خبر داده اند اما منابع رسمی ایران یا پاکستان هنوز این خبرها را تایید نکرده اند و جزئیات بیشتری در مورد این حادثه انتشار نداده اند.

این واقعه یک روز پس از آن روی می دهد که گزارش شد یک امدادگر آمریکایی و راننده او که عازم یکی از شهرک های حومه پیشاور بودند در روز چهارشنبه هدف حمله مردان مسلح قرار گرفتند و به قتل رسیدند.

در ماه اوت سال جاری نیز مردان مسلح به اتومبیل حامل یک دیپلمات آمریکایی در پیشاور حمله کردند اما در این حمله به دیپلمات آمریکایی آسیبی نرسید.

در ماه سپتامبر نیز عبدالخالق فراهی، سرکنسول سابق افغانستان در پیشاور که قرار بود سمت سفیر این کشور در پاکستان را عهده دار شود، در منطقه حیات آباد ربوده شد و هنوز از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

واکنش ایران و پاکستان

مقامات ایرانی و پاکستانی ربوده شدن دیپلمات عضو سرکنسولگری ایران در پیشاور را محکوم کرده اند.  

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، با صدور بیانیه ای این آدم ربایی را محکوم کرده و گفته است که دولت این کشور تمام اقدامات لازم را برای پیگیری این حادثه و روشن کردن وضعیت دیپلمات ایرانی را صورت خواهد داد.

به نوشته ایرنا، آقای گیلانی ضمن ابراز انزجار از وقوع این حادثه، دستور پیگیری سریع این واقعه را به مقامات محلی در ایالت سرحد شمال غرب داده است.

آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان نیز ربودن دیپلمات سرکنسولگری ایران را به شدت محکوم کرده است.

در ایران نیز، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه، ربایندگان آقای نیاکی را تروریست خوانده و ابراز امیدواری کرده است که اقدامات مقامات پاکستانی به شناسایی عوامل این آدم ربایی و آزادی دیپلمات ایرانی منجر شود.

در مورد نحوه ربودن حشمت الله عطارزاده نیاکی، این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی شمار مهاجمان مسلح را سه نفر گزارش کرده و افزوده است که این افراد آقای عطارزاده نیاکی را از اتومبیل حامل او خارج ساختند و با اتومبیل دیگری از محل بردند.

همزمان، ماشاء الله شاکری، سفیر جمهوری اسلامی در پاکستان، گفته است که سفارت ایران از ابتدای وقوع این حادثه را مقامات پاکستانی تماس داشته تا اطلاعات دقیقی در مورد این ماجرا و نحوه پیگیری آن به دست آورد.

آقای شاکری ابراز امیدواری کرده که وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی هرچه زودتر روشن شود و یادآور شده است که براساس کنوانسیون وین ناظر بر مصونیت سیاسی دیپلمات ها، دولت پاکستان مسئول حفظ امنیت دیپلمات های ایرانی در آن کشور است.  

منطقه آشوب زده  

شهر پیشاور مرکز ایالت سرحد شمال غرب پاکستان است.

ایالت سرحد شمال غرب همراه با منطقه قبیله نشین پاکستان، که در مجاورت آن واقع است، از مراکز اصلی حضور و فعالیت تندروهای مسلح اسلامگرا و افراد وابسته به طالبان و شبکه القاعده است که گفته می شود از حمایت و یاری گروه های مسلح محلی نیز برخوردارند.  

بمب گذاری های انتحاری و حمله مسلحانه این افراد به ماموران و مراکز دولتی و نظامی پاکستان در منطقه واقعه ای غیر عادی نبوده است اما تا ماه های اخیر، حمله به شهروندان و دیپلمات های خارجی واقعه ای نادر بوده است.

برخی ناظران حملات اخیر به شهروندان خارجی را نشانه تشدید فعالیت گروه های تندرو مسلح، به خصوص طالبان و القاعده در این بخش از پاکستان دانسته و نسبت به تاثیر منفی آن بر امنیت این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

در عین حال ماهیت و هدف ربایندگان دیپلمات ایرانی معلوم نیست و مشخص نشده است که آیا این اقدام با انگیزه های سیاسی یا عقیدتی صورت گرفته و یا منظور آدم ربایان اخاذی است.

دولت های ایران و پاکستان دارای روابط نزدیکی هستند هرچند پاکستان به خصوص در چند دهه اخیر، شاهد درگیری های خشونت آمیز فرقه ای بین مسلمانان شیعه و سنی بوده که در مواردی به کشته شدن شخصیت ها و روحانیون شیعه طرفدار جمهوری اسلامی منجر شده و اعتراض ایران را در پی داشته است.

همچنین، اخیرا در سال های اخیر، گروهی که خود را مدافع حقوق ساکنان سنی استان سیستان و بلوچستان در ایران معرفی می کند به عملیات مسلحانه، از جمله حمله به ماموران دولتی و آدم ربایی در ایران مبادرت کرده اند.

برخی مقامات جمهوری اسلامی گفته است که اعضای این گروه با عبور از مرز به داخل پاکستان پناه می برند و خواستار اقدام دولت این کشور برای مقابله جدی با آنان شده اند.

در گذشته، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از بازداشت افراد مظنون به عضویت یا هواداری از این گروه خبر داده اند و در مواردی نیز خبر محاکمه و اعدام چنین افرادی انتشار یافته است.  

۷۸۴۸۰

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد