بررسی فنی وسایط نقلیه به بخش خصوصی واگذار می شود

 

مقامهای پلیس ترافیک افغانستان می گویند برای کمک به جلوگیری از آلودگی هوا، کار بررسی فنی وسایط نقلیه را به بخش خصوصی واگذار می کنند.

این مقامها می گویند کمیسیونی در این مورد تشکیل شده و این کمیسیون تصمیم گرفته است که بررسی وسایط نقلیه یی که مشکل فنی دارند، به بخش خصوصی واگذار شود.

یک هفته پیش از این، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان دستور داد که برای جلوگیری از آلودگی هوا در شهر کابل، باید از گشت و گذار وسایط کهنه جلوگیری شود.

بر اساس دستور آقای کرزی وسایطی که بیشتر از ۱۰ سال از عمر آنها می گذرد، باید از شهر جمع شوند.

اما نورالدین همدرد، رئیس پلیس ترافیک می گوید براساس قانون فعلی ترافیک افغانستان، استفاده از موتر (خودرو)های کهنه در شهر پس از تعمیر مجاز است.

آقای همدرد گفت: "ما آزمایشهای فنی را براساس هدایت وزارت امور داخله (کشور) و کمیسیونی که در این مورد ایجاد شده به بخش خصوصی با در نظر داشت تسلط اداره ترافیک تنظیم می کنیم."

او گفت بر اساس این تصمیم باید در چهار محل در شهر کابل کارگاه هایی ایجاد می شود و موترها در همین کارگاه ها بررسی می شود. به گفته آقای همدرد، موتر هایی که اسناد این کارگاه ها را نداشته باشند حق ندارند وارد جریان ترافیک شوند.

ئیس پلیس ترافیک گفت پلیس امکانات لازم و تجهیزات پیشرفته در اختیار ندارد که وسایط را به گونه درست بررسی کند. به عقیده آقای همدرد، ایجاد کارگاه های پیشرفته از سوی بخش خصوصی می تواند یکی از راههای جلوگیری از آلودگی هوا در شهر کابل باشد.

آقای همدرد استفاده از بنزین بی کیفیت را یکی از دلایل عمده آلودگی هوا در شهر کابل می داند. او تاکید می کند که کنترل بیشتری بر گشت و گذار موترهایی که گازهای مضر تولید می کنند اعمال خواهد شد.

این در حالی است که آلودگی هوای شهرهای بزرگ افغانستان، به ویژه کابل، اخیرا ًسبب نگرانی های زیادی در میان مردم و مقامهای دولتی شده است.

افزایش استفاده از موترهای کهنه، بنزین بی کیفیت و مواد سوخت دودزا، نبود کانالازسیون، کمبود مناطق سبز و خرابی جاده ها از دلایل عمده آلودگی هوای شهر کابل دانسته می شود. 

81927

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد