آیت الله منتظری: با برخوردهای تند موجب بی اعتمادی مردم نشوید

آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه در قم با انتشار بیانیه ای اعتراض خود را به عملکرد مسئولان در سرکوب معترضان نسبت به نتایج دهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرده است.

آیت الله منتظری در این بیانیه که تاریخ روز سه شنبه 2 تیر (23 ژوئن) را دارد، از روش های اتخاذ شده در برابر خواسته معترضان ابراز تاسف کرده و برخوردها و رفتارهای چند روز گذشته را مورد انتقاد قرار داده است.

وی در بیانیه خود نوشته است: "‏در کشور و نظامی که به اسلامیت و شیعه بودن خویش می‎بالد چگونه در‏ ‏منظر و مرآی جهانیان و پس از گذشت فقط سی سال از پیروزی انقلاب و‏ ‏در حالی که هنوز توده های مردم صحنه های پایانی رژیم گذشته را به یاد‏ ‏دارند، تهران و برخی شهرهای بزرگ دیگر را به یک پادگان بزرگ تبدیل‏ ‏کرده اند و با سیاست های غلط خود برادران نظامی و انتظامی را در مقابل‏ ‏مردم قرار داده اند و با راه انداختن مأموران لباس شخصی که خاطره ‏ ‏چماقداران شاه را در اذهان تداعی می‎کند، ناجوانمردانه به جان جوانان و‏ ‏مردان و زنان این مرز و بوم تاخته و آنها را به خاک و خون می‎کشند".

در این بیانیه ضمن انتقاد از ‏انحصاری کردن تمامی امکانات رسانه ای و تبلیغاتی آمده است: "روشنفکران و‏ ‏فرهیختگان و دانشجویان که همگی چشم و چراغ و فرزندان این ملت اند را‏ ‏وابسته به اجانب می‎خوانند و هر روز به بهانه ای واهی آنها را دستگیر و‏ ‏زندانی می‎نمایند. اینان سرمایه های این مملکت اند".

آیت الله منتظری با اشاره به کسانی که در جریان اعتراضات نسبت به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشته شده اند، نوشته است: "اینجانب برای کلیه شهدا مخصوصا شهیدان چند روز گذشته علو درجات و‏ ‏برای بازماندگان غمدیده آنان صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند متعال‏ ‏خواهانم".

این مرجع تقلید همچنین به مردم توصیه کرده است که در ‏ ‏آرامش "خواسته های منطقی و بر حق خویش" را پیگیری‏ ‏نمایند.

در پایان این بیانیه به مسئولان حکومت سفارش شده است: "با برخوردهای تند و‏ ‏غیر عقلایی بیش از این موجب بی اعتمادی ملت به آنان و جدایی مردم از‏ ‏نظام نگردند و با دست برداشتن از لجاجت و اظهارات و عقاید اشتباه و‏ ‏تنگ نظری، بین خود و مردم تفرقه ایجاد نکنند و نسبت به اشتباهات‏ ‏انجام شده از مردم عذرخواهی نمایند و با تشکیل هیأتی بی طرف و دارای‏ ‏اختیارات تام، انتخابات اخیر را به سرانجامی قابل قبول برسانند."

آیت الله منتظری در بیانیه خود هشدار داده است: "اگر مردم شریف‏ ‏امروز خواسته های به حق خود را در اجتماعات آرام مطرح نکنند و‏ ‏مظلومانه سرکوب شوند، عقده هایی شکل خواهد گرفت که ممکن است‏ ‏بنیان هر حکومتی را هر چند مقتدر باشد برکند."

۹۰۳۹۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد