رای گیری در انتخابات افغانستان رسما پایان یافت

دومین انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان پس از حدود ده ساعت، رسما به پایان رسیده است.

قرار بود رای دهی ساعت چهار عصر به پایان برسد، اما مسئولان کمیسیون انتخابات افغانستان به دلیل آنچه که حضور گسترده مردم در مراکز رای دهی خواندند، مدت زمان رای دهی را تمدید کردند.

حدود هفده میلیون نفر برای شرکت در انتخابات افغانستان ثبت نام کرده بودند.

هنوز آمار رسمی در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات مشخص نشده است اما برخی مسئولان از حضور مردم در مراکز رای دهی رضایت نشان داده اند.

این نخستین انتخابات در تاریخ افغانستان است که از سوی خود افغانها برگزار شد. اولین انتخابات افغانستان در سال 2004 میلادی، از سوی کمیسیون مشترکی از افغانها و جامعه بین المللی برگزار شده بود.

بیش از شش هزار مرکز رای دهی در سراسر افغانستان از ساعت هفت صبح امروز (پنجشنبه، 29 اسد/مرداد) فعالیت خود را آغاز کردند.

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده که در شماری از مراکز رای دهی، به دنبال پایان رای گیری، کار شمارش آرا آغاز شده است.

در انتخابات افغانستان، آرای هر مرکز در همان محل و در حضور ناظران داخلی و بین المللی شمرده می شود و نتایج آن به مرکز انتقال می یابد.

مشارکت مردم

با وجود گزارشهایی در مورد خشونتها در سراسر افغانستان، حضور مردم در مراکز رای دهی کمرنگ نبوده است.

گزارش شده که در ولایت هلمند، با وجود تهدید طالبان، شماری از مردم از خانه های خود بیرون شده و به مراکز رای دهی رفتند، اما در ولایت همجوار قندهار، حضور مردم در مراکز رای دهی چشم گیر نبوده است.

در ولایت ننگرهار، در شرق افغانستان گزارش شده کهدر برخی از مراکز رای گیری مشارکت مردم بسیار پایین بوده است.

با این حال، عزیز الله لودین، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در گفتگو با یک تلویزیون، حضور مردم در مراکز دهی را قابل توجه خواند.

بخش اعظمی از نفوس افغانستان در مناطق روستایی زندگی می کنند و حضور این شهروندان افغانستان در انتخابات، از اهمیت زیادی برخوردار است.

خبرنگاران می گویند، حضور زنان در مراکز رای دهی، در شماری از ولایات افغانستان از جمله هرات در غرب و جوزجان و فاریاب در شمال افغانستان، قابل ملاحظه بوده است.

انتظار می رود نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان تا حدود دو هفته دیگر اعلام شود و برای تایید و اعلام نتایج نهایی انتخابات، حدود دو هفته دیگر لازم است.



۹۳۱۴۲

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد