اسرائیل به طالبان سلاحهای پیشرفته نظامی می فروشد

با وجود درآمد کلان شرکتهای اسرائیلی که از فروش تسلیحات نظامی به نیروهای خارجی در افغانستان عایدشان می شود، اسرائیل به طالبان نیز سلاحهای پیشرفته نظامی می فروشد.

یک دیپلمات پاکستانی با تاکید بر دخالت عوامل خارجی در حملات تروریستی اخیر پاکستان و افغانستان، خاطر نشان کرد طالبان حاضر در افغانستان و پاکستان از سلاحهای اسرائیلی استفاده می کند.

براساس این گزارش سفیر پاکستان در تونس در گفتگو با روزنامه الشروق چاپ این  کشور اظهار داشت : دستگاه امنیتی اخیرا تسلیحات ساخت اسرائیل را در پاکستان کشف و ضبط کرده است که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده است.

این اظهارات در حالی است که چندی قبل یک مقام امنیتی اسرائیلی اعلام کرد که بر اساس تحقیقی که انجام داده است، شرکت‌های امنیتی اسرائیلی سالیانه 70 تا 80 میلیون دالر از فروش سیستم‌های نظامی و سلاح به نیروهای بیگانه در افغانستان سود می‌برند.

با وجود این درآمد کلان شرکتهای اسرائیلی که از فروش تسلیحات نظامی به نیروهای خارجی در افغانستان عایدشان می شود، اسرائیل به طالبان نیز سلاحهای پیشرفته نظامی می فروشد که با نیروهای خارجی مستقر در افغانستان مبارزه نمایند در اصطلاح یکی به میخ می کوبد یکی به نعل . تا سودش اضافه گردد.

چندی پیش نیز شایع شده بود گویا بین وزارتخانه های دفاع افغانستان و اسرائیل توافق حاصل شده است که اسرائیل تسلیحاتی به مبلغ 10 میلیون دالر، از جمله خودروهای زرهی Sufa را به کابل عرضه کند که این موضوع از سوی سخنگوی وزارت دفاع رد شد.

کارشناسان مسائل سیاسی در این زمینه معتقدند که رفتار سیاست خارجی امریکا در قبال افغانستان که پس از 11 سپتمبر شکل گرفت، فرصت ساز محیط امنیتی جدیدی برای اسرائیل بوده است.

سابقه تماس های اسرائیل با حکومت اسلامی افغانستان که پس از خروج نیروهای روسیه از کشور تشکیل شد و تا به قدرت رسیدن شبه نظامیان طالبان در 1996، ادامه داشت، به اواخر دهه 90 باز می گردد. وقتی که یکی از وزیران دولت برهان الدین ربانی، با مدیر کل وزارت امور خارجه اسرائیل در یکی از پایتخت های اروپایی دیدن کرد که هدف اسرائیل از این ملاقات کسب جای پایی در ائتلاف شمال افغانستان که با طالبان در حال جنگ بود، ابراز شد.

 البته امکان داشت، این امر باعث ایجاد شکاف در جبهه ضد طالبان شود، که ظاهراً اسرائیل از آن صرف نظر کرد. گفته می شود، امریکا از علنی شدن تماس های اسرائیل با ائتلاف شمال ضد طالبان نگران بود. زیرا بیم آن می رفت با اعتراض پاکستان روبه رو شود و واشنگتن، یکی از متحدان کلیدی خود در جنوب آسیا را از دست بدهد. در هر حال، یکی از اهداف مهم در راستای اهداف راهبردی اسرائیل، تلاش برای نفوذ هرچه بیشتر در جنوب آسیا از جمله افغانستان است.

اسرائیل در راستای سیاست حضور در مناطق مجاور کشورهای دشمن، از زمان تشکیل دولت موقت در افغانستان به ریاست حامد کرزی، در پی برقراری و گسترش همکاری های تجاری، اقتصادی و کشاورزی با مقامات کشورمان بوده است.
شرکت های تجاری و اقتصادی اسرائیلی، همواره از سوی سیاستمداران این کشور برای حضور در افغانستان تشویق شده اند. اسرائیل سعی کرده است برای حساسیت زدایی افکار عمومی جهان اسلام، از ورود به صحنه سیاسی و نظامی افغانستان پرهیز کند، در حالی که با پیشنهاد کمک های انسانی و بازسازی نظام کشاورزی افغانستان، به تدریج سعی دارد توجه دولتمردان افغانی را برای برقراری روابط سیاسی جلب نماید.

سابقه حضور اسرائیل در کشورهای آسیای مرکزی و منطقه قفقاز نشانگر آن است که هرچند این رژیم ابتدا با عنوان همکاری های تجاری و کشاورزی وارد می شود اما به مرور، دایره همکاری ها را به حیطه های امنیتی، نظامی و اطلاعاتی سری می دهد.

با این وجود آگاهان مسائل سیاسی کشور بیان می کنند اسرائیل در افغانستان به دنبال اهداف خودش می باشد که جلوگیری از رسیدن سلاح های شوروی پیشین به کشورهای عربی، دریافت سهمی از بازسازی اقتصادی افغانستان و فشار امنیتی بر پاکستان وایران از جمله مهمترین اهداف استراتژیک اسرائیل از حضور در افغانستان به شمار می رود.

همچنین منابع بلندپایه اسرائیلی به نقل از یک خاخام یهودی که به زبان پشتو هم مسلط بود  اعلام کردند: شمار زیادی از یهودیان افغانستان به مذهب اسلام گرویده اند که باید هرچه زودتر به مذهب یهود باز گردند. منابع آگاه در وزارت گردآوری یهودیان اسرائیل شمار یهودیان افغان را بیش از یک میلیون نفر، برآورد کرد. بر این اساس، آریل شارون، صدراعظم وقت اسرائیل، دستور کمک مالی برای آن ها را صادر کرد. نمایندگانی از یهودیان افغانی نیز به اسرائیل رفته اند تا مقدمات انتقال آن ها از طریق اسلام آباد به تل آویو را فراهم کنند.

در حال حاضر دولت افغانستان هیچ رابطه دیپلماتیکی با مقامات اسرائیل ندارد به گونه ای که چند سال پیش، سفیر افغانستان در آلمان در مراسمی که از سوی سفارت افغانستان برگزار شده بود، سفیر اسرائیل را نیز دعوت کرده بود، همین مطلب باعث برکناری وی از سمتش گردید.

اما مقامات کشورمان باید به این نکته توجه داشته باشند که اسرائیل به علت عدم مشروعیت سیاسی در منطقه و حتی صحنه جهانی و دغدغه امنیتی، بر سازمان های اطلاعاتی و امنیتی خود تکیه زیادی دارد. اسرائیل به دلیل عدم مشروعیت سیاسی، کمبود منابع انسانی، فقدان عمق استراتژیک و وابستگی سیاسی به امریکا، با اتخاذ سیاست پیش گیرانه دفاعی مثل حضور در افغانستان، برای ضربه امنیتی به کشورهای دشمن، در جهت تحقق منافع ملی خود گام بر می دارد.

لذا باید مقامات سیاسی دولت جدید محترم کرزی، دیدگاه روشن و واضح تری نسبت به سیاست های اسرائیل در افغانستان داشته باشند.

۹۹۳۶۰

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد