حضور یا عدم حضور ایران در کانفرانس لندن

کانفرانس لندن روز پنجشنبه همین هفته در حالی برگزار میشود که هنوز حضور یا عدم حضور ایران در این اجلاس قطعی نشده است.

برخی از کارشناسان مسائل منطقوی و خارجی معتقدند که در موضوعات منطقه ای از جمله عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین هر نشستی که منهای ایران برگزار شود بی نتیجه خواهد بود زیرا ایران بازیگر اصلی - موثرترین و یا مخربترین - بازیگر منطقه ای به شمار می رود.

ایران به عنوان یکی از مطرح ترین همسایگان ، در افغانستان تلاش‌های مثبت بسیاری داشته و در عین حال از تولید و تجارت مواد مخدر از طریق افغانستان آسیب های زیادی دیده است با این وجود این همسایه اگر بخواهد می‌تواند کمک شایانی به تقویت ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور بکند.

این یک ناامیدی است که ایران به عنوان یک کشور مهم منطقه‌ای در کانفرانس لندن شرکت نمی‌کند زیرا موضوع افغانستان یک موضوع فراملیتی است و محدود به ایران یا انگلیس نمی‌شود. ایران چندین سال است که با انگلیس و آمریکا مشکلات سیاسی دارد.

ایران یکی از عوامل و نیروهای تاثیر گذار منطقه است و می تواند در برقراری ثبات در منطقه نقش آفرین باشد. همانگونه که قابل توجه است که در حوزه غرب کشور که هم مرز با ایران میباشد، ما شاهد امنیت و پیشرفت بیشتری هستیم بر خلاف حوزه شرقی کشور که به دلیل مجاورت با پاکستان ، اکثر ناامنی موجود را در آن محدوده شاهد می باشیم.

اگرچه جامعه بین‌المللی در کنفرانس‌های قبلی افغانستان تلاشهای بسیاری داشته است اما درباره هرگونه پیشرفت در موضوعات اساسی همچون امنیت و حکمرانی و اقتصاد سوالات فراوانی وجود دارد و دلیل آن نیز ضعیف بودن تلاش های منطقه ای درباره افغانستان است.

سازمان ملل به این نتیجه رسیده است که نقش محوری در سازماندهی امور افغانستان را باید به ملت افغانستان سپرد و با استفاده از کمک‌های همسایگان ، آرامش و ثبات را به آن بازگرداند چرا که ‌بهبود اوضاع افغانستان از راه حل نظامی میسر نمی‌شود و باید از قابلیت‌های مختلف برای حل مشکلات موجود استفاده کرد.

تا کنون حضور و دخالت بیگانگان مانع اصلی پیشرفت کشورهای منطقه در افغانستان بوده است زیرا برخی از کشورهای همسایه از جمله ایران با وجود آمریکا ، حضور خود را راحت حس نمی کنند.

از سوی دیگر مقامات ایران بر این باورند که مسالۀ افغانستان داخلی است و نیروهای خارجی باید از کشور خارج شوند آنگاه افغانستان خود می تواند مشکلات خود را حل کند زیرا برقراری و تامین امنیت در منطقه فقط با همکاری کشورهای منطقه محقق می شود نه حضور اشغال گران کشورهای غربی.

ایران با توجه به اشتراکات فرهنگی و دینی همواره در جهت کمک به دولت و مردم افغانستان در رسیدن به آرامش و رفاه تلاش کرده است .

هر چند که اتهاماتی از جمله ایجاد ناامنی، همکاری با طالبان و نفوذ در جابجایی قدرت از سوی کشورهای آمریکا و بریتانیا نسبت به ایران مطرح شده است ولی هیچ گاه این اتهامات از سوی مقامات افغانستان تایید نشده و هرگونه همکاری ایران با طالبان رد شده است.

در مورد عدم شرکت ایران در کانفرانس لندن ، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران اعلام کرده است : اگر ملاحظات ایران در بیانیه پایانی نشست لندن اعمال نشود، ایران در آن شرکت نخواهد کرد و برعکس اگر ایران احساس کند که حضورش در نشست لندن تشریفاتی و ابزاری نیست در این نشست حاضر خواهد شد.

با این حال در حالی که تنها دو روز دیگر به برگزاری این کانفرانس باقیمانده، تعدادی از کشورها نسبت به دستور کار این کانفرانس ابراز بی اطمینانی و نسبت به حضور در این کانفرانس و موفقیت آمیز بودن آن ابراز تردید کرده اند. آنها معتقدند با نزدیک بودن انتخابات سراسری در انگلیس و با توجه به کاهش شدید محبوبیت حزب کارگر در میان مردم این کشور که ادامه جنگ افغانستان یکی از دلایل آن است، هدف اصلی کانفرانس لندن بهره برداری سیاسی و حزبی از آن است.

۱۰۱۸۵۰

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد