تلفات ریزش برف‌کوچ‌ (بهمن) در افغانستان به ۱۸۹ نفر رسید

مقامهای افغان می گویند شمار تلفات برف‌کوچ‌های (بهمن) مرگبار در گذرگاه سالنگ و بامیان به ۱۸۹ نفر رسیده و احتمالاً هنوز هم افرادی در زیر برف در سالنگ باقی مانده اند.

بصیر سالنگی، والی پروان، در شمال کابل گفت که شمار تلفات ریزش بهمن در گذرگاه سالنگ به ۱۷۵ نفر رسیده است.

آقای سالنگی افزود که شماری از سرنشینان ۱۲ خودروی که از زیر برف در این گذرگاه بیرون شده اند هنوز ناپدید‌اند.

آقای سالنگی افزود که عملیات نجات هنوز در محل حادثه ادامه دارد. به گفته او، پلیس، ارتش، کارمندان اداره امنیت ملی و اداره حفظ و مراقبت سالنگ‌ها در این زمینه کار می کنند.

به گفته او، شمار زخمیان این حادثه هم به حدود ۲۰۰ نفر رسیده که وضعیت سلامتی شماری از آنان هم وخیم است.

والی پروان همچنین گفت که حوالی ظهر ۱۹ دلو/بهمن طوفان شدیدی مناطق جنوبی سالنگ را فراگرفت و همزمان با آن فرود آمدن برف باعث این حادثه شد.

آقای سالنگی افزود که شدت برف‌کوچ‌ها در این منطقه سالنگ به حدی بوده که موترها/خودروها را تا ۲۰۰ متر از جاده به عمق دره پرتاب کرده است.

گذرگاه سالنگ که مناطق شمالی افغانستان با کابل، پایتخت و مناطق جنوبی این کشور وصل می کند، اخیراً شاهد حدود ۲۰ برف کوچ بوده است.

به گفته برخی از ساکنان منطقه سالنگ، حادثه اخیر از زمان ساختن این گذرگاه در سال ۱۳۴۵ خورشیدی بی سابقه بوده است.

با این حال او مقامات دولت، به ویژه وزارت فوائد عامه را هم مقصر دانست. او گفت: "تقصیر وزیر فواید عامه این بوده است که چرا تشکیلات گذشته ها را (در گذرگاه سالنگ) دوباره فعال نکرد و به رئیس دولت نگفت که این تشکیلات دو باره به پای خود استوار شود."

به گفته آقای سالنگی، در سالهای دهه ۱۳۶۰ خورشیدی، در گذرگاه سالنگ اداره‌ای وجود داشت که ۱۵۰۰ کارمند داشت، اما در حال حاضر چنین اداره‌ای وجود ندارد.

والی پروان افزود که در حال حاضر در گذرگاه سالنگ تنها یک واحد پلیس است که هم مسئولیت نگه‌داری این گذرگاه را به دوش دارد و هم تامین امنیت آن جا را.

آقای سالنگی گفت که از سوی دیگر برای جلوگیری از رفت و آمد مسافران از گذرگاه سالنگ اطلاع‌رسانی کافی هم صورت نگرفته بود. آقای سالنگی تاکید کرد که برای جلوگیری از تلفات چنین حوادثی باید اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد.

او همچنین انتقاد کرد که برای پیشبینی وضعیت آب و هوا در گذشته اداره‌ای در سالنگ وجود داشت، اما اکنون به جز ساختمان ویران شده این اداره دیگر چیزی وجود ندارد.

آقای سالنگی افزود ساختمان‌هایی که در چند منطقه سالنگ در گذشته برای پناه‌دادن مسافران در روزهای طوفانی و حوادث مشابه آن وجود داشت هم حالا به ویرانه مبدل شده است.

بر اساس یک خبر دیگر، مقامهای محلی در ولایت مرکزی بامیان می گویند ۱۲ عضو یک خانواده در ولسوالی/شهرستان پنجاب این ولایت بر اثر ریزش برف‌کوچ‌ (بهمن) جان خود را از دست داده‌اند.

مسئولان این ولسوالی گفته اند که این حادثه بامداد ۱۹ دلو در قریه یی (روستایی) در شرق پنجاب روی داد و سه عضو دیگر این خانواده به کمک مردم این قریه (روستا) نجات داده شدند.

یک مقام این ولسوالی گفت که افراد کشته شده شامل سه مرد، چهار زن و پنج کودک هستند.

همچنین پیشتر از این، از کشته شدن دو نفر دیگر هم بر اثر فرود آمدن برفکوچ در ولسوالی‌های پنجاب و ورس در بامیان گزارش شده بود.


۱۰۳۰۹۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد