آمادگی روسیه برای بازسازی گذرگاه سالنگ

سفارت روسیه در افغانستان برای بازسازی گذرگاه سالنگ که در روزهای اخیر شاهد برف کوچ های (بهمن) مرگباری بود، ابراز آمادگی کرده است.

اندری اویتسیان، سفیر روسیه در کابل می گوید که کشورش در این زمینه گفتگوهایی را با دولت افغانستان و جانب آمریکا نیز آغاز کرده است.

در اثر فروریزی چندین برف کوچ در این گذرگاه در هفته گذشته، نزدیک به یکصد و هفتاد نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

این گذرگاه که تونل معروف سالنگ نیز در آن موقعیت دارد، عمده ترین راه میان شمال افغانستان و بخشهای مرکزی و جنوبی این کشور است.

'قرارداد'

سفیر روسیه در افغانستان گفت که کشورش علاوه بر بازسازی گذرگاه سالنگ، حاضر است در سایر بخشهای اقتصادی و نظامی افغانستان نیز همکاری کند.

آقای اویتسیان گفت که طرح بازسازی گذرگاه سالنگ را در اختیار دولت افغانستان قرار داده و منتظر جواب است.

با این حال، وزارت فواید عامه افغانستان می گوید که روسیه برای بازسازی این گذرگاه، درخواست پول کرده است.

ولی محمد رسولی، معاون وزارت فواید عامه می گوید: "ما قبلا خواسته بودیم که اگر امکان داشته باشد از کمک های بلاعوض خود با ما در ترمیم تونل سانگ همکاری کنند. آنها (روسی) گفتند که آماده هستیم اما با سیستم تجارتی. یعنی ما می توانیم با شما قرارداد کنیم و شما پول بدهید."

اما آقای رسولی گفت که امکان دارد در جریان گفتگوها، روسیه حاضر شود به شکل کمک بدون بازپرداخت این گذرگاه را بازسازی کند.

گذرگاه سالنگ که با ارتفاع حدود سه هزار و چهارصد متر، یکی از بلندترین قله های جهان شمرده می شود، به وسیله اتحاد شوروی ساخته شده است.

این بزرگراه از اهمیت استراتژیک و اقتصادی زیادی برخوردار است و در حال حاضر هم نیروهای خارجی مستقر در افغانستان از این بزرگراه استفاده می کنند.

۱۰۳۲۲۷

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد