چه کسی جانشین ملا برادر خواهد شد؟

دستگیری ملا برادر نفردوم طالبان درنتیجۀ عملیات مشترک امریکا وپاکستان که ستراتیژی نظامی وسیاسی این گروه را به پیش می برد، این سوال را مطرح می سازد که چه کسی جانشین وی خواهد شد؟


شاید پاسخ های واضح به این سوال وجود نه داشته باشد چون تفصیلات خیلی کم راجع به سلسله مراتب رهبری طالبان که در راس آن ملا محمد عمر قرار دارد دردست می باشد .

ازتشکیلات پراگندۀ طالبان معلوم می شود که اگر جانشین هم برای ملاعبدالغنی برادر تعیین شود، شاید این امر وقت زیاد را دربرگیرد.

چگونگی تشکیلات طالبان:
تحریک طالبان عبارت از یک شبکۀ دارای بخش های ازهم جدا می باشد که با شرایط قومی و قبیلوی افغانستان سازگاراست.

طالبان گروپ های کوچک محلی دارند که دربدل همکاری ووفاداری به سران ورهبران روحانی این گروه از حمایت وپشتیبانی برخوردار می شوند.

گروه ها وهسته های محلی طالبان درحالیکه ستراتیژی عمومی طالبان را پیاده می کنند درامور محلی خود مستقلانه عمل می کنند.

به طور مثال یک گروپ طالبان در یک قریه عموماً متشکل از 10 تا 50 عضومی باشد که به صورت نوبتی درعملیات رزمی اشتراک می کنند.
و درکنار آنها امکان دارد چند تن دیگر نیز از قریه های مجاور وجود داشته باشند که یا به اساس انگیزه های مذهبی و هم یا به خاطر امتیازات مالی فعالیت می کنند.

گروپ طالبان دریک قریه امور استخباراتی ، لوژستیکی ، تنظیم ودعوت مردم را مستقلانه انجام داده، اما با گروپ های دیگر هماهنگی وتشریک مساعی دارد.

همۀ طالبان از ملا محمد عمر اطاعت می کنند که او به نوبۀ خود در راس شورای رهبری قراردارد.

اعضای سابق طالبان می گویند که شورای رهبری متشکل از 22 عضو می باشد.

برخی از قوماندانان گروپ های قوی منطقه ای، چندتن که روابط نزدیک با ملا عمردارند وهچنین برخی از اشخاصی که نسبتا! زیاد معروف نیستند، نیز شامل این شورا می باشند.

برخی ها درگذشته می گفتند که زمام امور شورا و تصمیم گیری فقط دردست ده نفر می باشد.

شورای کویته که یکی از قوی ترین تشکیلات طالبان محسوب می شود، عملیات همۀ گروپ های منطقه ای و محلی طالبان را درجنوب وشرق افغانستان، رهبری می کند.

درحالیکه ملا عمر در راس این شورا قرار دارد، بسیاری به این باورند که کارهای روزه مرۀ این شورا را ملا برادر به عهده داشت.

دگر جنرال دیوید بارنو جنرال متقاعد اردوی امریکا می گوید:
«شورای کویته بنیاد فکری وایده یالوژیک شورش درافغانستان محسوب می شود.»

مولوی سراج الدین حقانی که عملیات طالبان را درمناطق جنوب شرق رهبری می کند و روابط نزدیک با شبکۀ القاعده دارد، نیز عضو شورای عالی طالبان می باشد.

امیرخان متقی که بخش مطبوعاتی طالبان را به پیش می برد نیز عضو این شورا بوده، همچنین استاد محمد یاسر که چند سال قبل درنتیجهء تبادله از سوی دولت کابل رها شد، نیز شامل این شورا ست.

اخترمحمدمنصور که وزیرهوانوردی طالبان بود هم عضواین شورا می باشد .

چند نفر جوان تر دیگر نیز عضویت این شورا را دارند که به جای اعضای دستگیرشده و یا کشته شده شورای رهبری به امرملا عمر شامل این شورا ساخته شده اند.

ملا دادالله یکی از قوماندانان سرشناس طالبان هنگام برخورد دوسال قبل کشته شد. ملا عبید الله آخوند که وزیردفاع رژیم طالبان بود درتابستان همان سال درکویته دستگیرشد.

عبدالقیوم ذاکر که چند سال درزندان گوانتانامو محبوس بود یکی از کسانیست که امکان دارد، جانشین ملا برادر شود.
ملا ذاکر یکی از قوماندانان سرشناس طالبان درجنگ های سال های 1990 بود . وی هنگام سقوط رژیم طالبان خود را در مزارشریف به نیروهای افغان وامریکایی تسلیم نمود وچندین سال را درزندان گوانتانامو سپری کرد.
ملا ذاکر یک سال قبل به دولت افغانستان سپرده شد.

سیت جونز پژوهشگر مرکز مطالعات راند می گوید، این مساله روشن نیست که چرا ملا ذاکر رها شد و چرا بعد از رهایی وی دوباره فوراً با طالبان پیوست؟

ملا ذاکر بعد از پیوستن با طالبان مسوولیت مناطق مهم چون قندهار، هلمند وارزگان را به عهده گرفت. گفته می شود که وی روابط خیلی نزدیک با ملا برادر داشت.

ملا محمد حسن که از سوی طالبان به حیث والی قندهار تعیین شده است، نیز امکان دارد که جانشین ملا برادر شود.

ملا محمد حسن علیهء قشون اتحاد شوروی در افغانستان جنگیده و درتاسیس حرکت طالبان سهم داشته است.

۱۰۳۴۲۰

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد