آل سعود، افغانستان را مطیع خود میخواهند

سالهاست که دولت آل سعود تلاش کرده است تا به هر طریقی که شده نقش مستقیم در وضعیت سیاسی کشور ما داشته باشد که به رسمیت شناختن طالبان، داشتن روابط پشت پرده با پاکستان، میانجگری برای مذاکرات مخفیانه میان طالبان و دولت و اکنون تلاش برای تاسیس دفتر نمایندگی طالبان در ترکیه و ... از مواردی است که شاهد این مدعاست.

موضوع مورد بحث در این مطلب این است که آیا واقعا دلسوزی های عربستان به نفع افغانستان است یا بیشتر منافع آل سعود در آن مد نظر گرفته می شود؟ زیرا عربستان در قبال هر کشور یک سیاست خاص را پیگیری می کند. بطور مثال در تظاهرات اخیر خاورمیانه که شعار همه مردم کشورهای مصر، تونس و بحرین یکی بود، در قبال مصر و تونس سکوت و در قبال بحرین نیروی نظامی اعزام نمود و به کشتار مردم بیگناه دست زد.

می توان اینگونه گفت که رفتار آل‌ سعود به‌گونه‌ای است که براساس همان سیاست دولت انگلیس برای ایجاد جنگ بین شیعه و سنی در جهت خواست آمریکا و صهیونیست‌ها حرکت می‌کند. بر همگان روشن است که عربستان سعودی به دنبال کسب مقام مرکزیت اسلام و همچنین گسترش روز افزون وهابیت می باشد. طالبان با تعصب افراطی که نسبت به اسلام دارند ، دیدگاه فکری بسیار نزدیکی با وهابیت داشته و دولت سعود به پرداخت کمکهای مالی به راحتی توانسته وهابیت و دیدگاه های خود و اربابانش را در افغانستان گسترش دهد.

از طرفی در جدیدترین اقدامات آل سعود پس از لشکرکشی به بحرین و اشغال این کشور، سعودی ها به فکر ایجاد کنفدرالیسمی متشکل از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به مرکزیت عربستان، شده اند به این معنا که در صورت موافقت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس معاهده ای برای یکپارچه کردن سیاستهای خارجی، دفاعی، و امنیتی بین این کشورها امضا می شود.

این طرح شامل یکپارچه کردن سیاستهای امنیتی، دفاعی و خارجی است، بصورتیکه یک وزارت امورخارجه برای سازماندهی روابط شورای همکاری با دیگر کشورها ایجاد می شود، و هرکدام از کشورهای عضو فقط یک سفارتخانه در کشورهای دیگر خواهند داشت، و پاسپورتهایی یکپارچه برای همه شهروندان کشورهای عضو اختصاص می یابد.

از سوی دیگر پس از دیدار هفته گذشته رابرت گیتس با ملک عبدالله، دولت عربستان قصد دارد قدرت دریایی خود را با تجهیز ناوگان دریایی به کشتی های جنگی اندازه متوسط و همچنین موشک های سطح به سطح افزایش دهد. که این برنامه کلیدی ترین خرید تسلیحاتی از آمریکاست که ارزش آن 23 میلیارد دالر برآورد شده است.

این یعنی عربستان قصد دارد با سوء استفاده از قرار داشتن کعبه و حرم نبوی در کشورش، خود را رهبر جهان اسلام معرفی نماید. امری که تقریبا پذیرش آن از سوی بسیاری از مسلمانان محال به نظر می رسد چرا که حکومت عربستان یک حکومت شاهی است و مردم این کشور هم از این حکومت استبدادی به تنگ آمده اند . حکومت فعلی عربستان با کشور های اسلامی روابط دوستانه ندارد به حدی که می توان گفت زعمای عربستان غلامان حلقه به گوش غربی ها میباشد.

از سوی دیگر تاکنون حکمرانان عربستان کاری نکرده اند که به نفع مسلمانان تمام شود چه در قبال کویت، چه در قبال فلسطین و بحرین. حتی در مورد کشور ما افغانستان نیز تا به حال آل سعود نیت خالص نداشته اند و همیشه تلاش کرده اند تا کسانی را بر سر کار آورند که تحت امر آنها و مطیع سعودی ها باشند. دقیقا مانند برخی کشورهای عربی که خود را واجب الاطاعه آل سعود می دانند.

لذا اکثر علماء مسلمان معتقدندکه بهتر است عربستان سعودی بحیث رهبر جهان اسلام برخی عملکرد طالبان را که مغایر اساسات دین مبین اسلام است برای همگان روشن سازد، نه اینکه باعث ترویج افکاری شود که نتیجه اش حمله انتحاری و کشتار مردم بی گناه می باشد و یا به نظامیان خود دستور دهد تا دست از تخریب مساجد و سوزاندن قرآنها در بحرین بردارند.

همچنین شواهد و اسناد تاریخی نشان می دهند که مهم‌ترین عاملی که غرب و رژیم صهیونیستی در بین مسلمانان برای دامن‌زدن به جنگ شیعه و سنی دارد، آل‌ سعودی می باشد که سالها روی این خاندان کار شده است . آمریکایی‌ها چون نمی‌توانند خود آشکارا در بحث فیمابین مذاهب اسلامی سخن‌پراکنی کنند، از آل سعود به عنوان منادی و بلندگویی برای بیان نظرات خود استفاده می کنند.

با تمام این تفاصیل باید خطاب به دولتمردان افغانستان گفت که به عربستان از دیدگاهی نگاه نمایند که قصد دارد منافع خود و اربابانش را در کشور ما پیاده نمایند دقیقا مثل پاکستان، نه از دیدگاه محوریت جهان اسلام.


134566

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد